Lisbeth Knudsens Blog: "Kan man skrive kritisk om læger?"

rosa uhrenholt nielsen, 10. september 2009 kl. 12:23

@ Thomas Rishøj d. 10. september 2009 kl. 11:21:

@jenni. Nej psykopater evner ikke at sætte sig ind i andet end deres egen behov etc. En evne du da demonsterer til fulde …
Thomas: "Hvis man har en dyssocial personlighedsforstyrrelse, har man svært ved at mærke skyldfølelse. Man har svært ved at leve op til sociale forpligtelser, og man opfører sig ligegyldigt eller afstumpet over for andre mennesker.

Man bliver let frustreret, aggressiv eller voldelig. Man har en tilbøjelighed til at skyde skylden på andre, og man bortforklarer de negative konsekvenser af sine handlinger. Da man gør hvad man har lyst til her og nu, uden at overveje konsekvenserne på længere sigt, risikerer man at komme ud i kriminalitet eller i et misbrug af alkohol eller narkotika.

Dyssocial personlighedsforstyrrelse kaldes også antisocial personlighedsforstyrrelse. Tidligere har den heddet psykopati.”
Citat fra netpsykiater…..

Hvis du kan stille denne diagnose på Jenni iflg. ovenstående, må jeg nu tilsvarende spørge: hvor har du erhvervet din psykiatriske viden? Er det også sket ved hjælp af et brevkursus? Eller er det informationerne fra Liaisonpsykiatrien (TERM) Ligesom jeg spurgte Peter K. Hansen tidligere.

Er det hvad I betegner ildsjæle pt? fanatikere med psykopatiske træk? Jeg kan slet ikke finde nogle psykopatiske træk ved Jenni`s indlæg. Tværtimod.

Hun er for mig at se milevidt fra denne diagnose. Hendes hovedinteresse og formål er netop at stille kritiske spørgsmål ud fra ønsket om at få især det offentlige, men også almindelige borgere til at indse, at denne form for sundhedssystem har nogle fatale mangler. Som koster mange tabere, for ikke at tale om de mange, som unødigt mister liv og/eller førerlighed.

”En psykopat har desuden ofte tab af evne til skyldsfølelelse, forfalder til alkohol og vold, samt er ude af stand til at skabe sociale relationer. Kan ikke indse konsekvenser ved egne handlinger, hvorfor denne gruppe er overrepræsenteret ved kriminalitet. Findes ofte i fængsler eller i lederpositioner.”. udgør ca 3 % af alle mænd, mod kun 1 % kvinder."

Tankevækkende, når jeg på et tidspunkt i en dom vedr. to psykiatere fra Århus var røget i retten, efter flere års fælles praksis, som var præget af gensidig chikane. Her blev det nævnt, at psykiatere var overrepræsenteret i forhold til sager af denne art, sammenlignet med andre tilsvarende grupper.

Er denne dom og journalistens holdning så også præget af psykopater ?