Hej alle

Pas på Colgate Total og andre typer af tandpasta som indeholder Triclosan!!
Citer Oprindeligt indsendt af Børsen d. 17.10.2005
Irma stopper salget af triclosan-tandpasta
2005-10-17 14:02

Irma fjerner nu tandpastaen Colgate Total, der indeholder triclosan, fra hylderne. Det sker, fordi producenten har afvist at fjerne det miljøskadelige stof.

Som den første kæde i Danmark har Irma besluttet at stoppe salget af Colgate Total, der indeholder det bakteriedræbende stof triclosan.

Det sker, efter at Colgate i sidste uge meddelte, at det ikke ønskede at fjerne stoffet fra den populære tandpasta, selv om stoffet er kommet på EU's liste over skadelige kemiske stoffer.

EU har kategoriseret triclosan som "miljøskadeligt", og stoffet mistænkes for at gøre bakterier resistente over for antibiotika.

- Når Colgate ikke frivilligt vil fjerne stoffet, så vil Irma ikke frivilligt lægge hyldeplads til varen. Vores kunder skal være trygge ved de varer, de køber hos os, siger adm. direktør Alfred Josefsen, Irma.

/ritzau/
Jeg har altid ment, at triclosan ikke alene er miljøskadelig, men bliver i kroppen og kan ikke udskilles igen.... det er enormt synd for alle forbrugere.... børn som voksne, at man bliver forledt til at bruge det skidt.... og bagefter kan man ikke forstå, at f.eks. drengebørn som voksne ikke kan præstere levedygtige sædceller m.m. Det tror jeg gerne de ikke kan sålænge man ikke kan regne med at det man børster tænderne med 2-3 gange om dagen - også er ufarligt at bruge.

Derfor....vil jeg gerne anbefale en anden tandpasta, hvis lige jeg aldrig har anvedt før... En tandpaste fri for fluor (skader på hormonbalance m.m.), triclosan (giftigt som bare pokkers) og andet usundt stads....

....XyliWhite fra NowFoods/USA

Denne tandpasta indeholder kun de sikre ingredienser og bl.a. holde tænderne hvide v.h.a. papain. Papain er et enzym vores krop i forvejen producerer og "bruger" til spaltning af proteiner fra maden. Papain findes i øvrigt bl.a. i umodne papaya og kivifrugter.

Jeg anvender denne tandpasta ved først at smøre den på tænderne/gumnerne og efter et par minutter børster jeg tænderne almindeligt. Ikke aleve ved jeg, at tænderne/munden nu er rene, men det også føles ekstremt rent.... og der går laaaaang tid før man mærker, at nu er tiden inde til at børste tænderne igen.

Denne tandpasta koster ca. 50 kroner for en tube, en meget stor tube på 181 gr og er ekstremt drøj i brug. Jeg plejer købe 10 tuber ad gangen hos Din Helse på tlf. 44 92 01 92. Man modtager tandpastaen med posten vedlagt et girokort. Jeg har ikke undersøgt om denne tandpasta kan købes andre steder i DK, men skulle man prøve - er det nok bedst at spørge i helsekostbutikkerne, hvor de sikkert også forhandler andre mærker uden fluor... er jeg sikker på.

Når du ringer, bed om at få kataloget sendt med. De har virkelig gode vitaminpræparater til bl.a. kvinder - og disse kan jeg også varmt anbefale.

På producentens hjemmeside er der følgende oplysninger (på engelsk) om denne tandpasta:

Om tandpastaen....
Fakta....
Om Xylitol....

Her på vores side kan man læse mere om dette Xylitol og dennes velgørende virkning på helbredet og ikke "kun" på tænderne, læs lige her: Xylitol