Dagens Medicin i går, fredag d. 26. februar 2010. Debatindlæg af Leif Vestergaard Petersen dm@dagensmedicin.dk : Styring i bakspejlet. "I stigende grad bliver der opmærksomhed på, at en del af udgiftspresset i det danske sundhedsvæsen skyldes, at de samme patienter behandles mere og mere." Læs mere....

Min kommentar:

Een af årsagerne hertil kan være at ingen bliver ordentligt udredte. De bliver behandlet ud fra eet kriterie, så mange, der måske lider af mange lidelser forårsaget af sygdommen, bliver ikke udredte herfor. Det vil i stedet kræve en ny diagnose: altså er behandlingen: Symptombehandling.

Kriterierne herfor er udstukket i regionerne: der kan kun være en aktionsdiagnose til den elektroniske patientjournal på pågældende patient. Læg hertil mærke til, at patienter med Pancreascancer stadig i over 60 % af tilfældende (bekræftet af Arne Rolighed), slet ingen behandling får overhovedet (se evt. i planerne vedr. udredning og behandling heraf) og du vil samtidig kunne se, at en stor del at disse slet ikke SKAL behandles, idet forløbet har været så langvarigt, at de i mellemtiden nu er placeret i den gruppe, der hedder: "I helbredsmæssig dårlig tilstand".

Den kaldes gruppe IV, så her er der altså ikke brug for hverken operation, kemo eller medicin, til gengæld. De kan gå hjem og vente på at dø, hverken mere eller mindre.

Hvis du, efter dette, stadig har ondt af, at disse optager en så stor del af sundhedskronerne, kan jeg se, at vi har et problem.... For hvem har placeret dem her, hvorfor er de ikke sat i en ordentlig udredning, evt. delvis forebyggende behandling noget før (???) og især: hvornår har Christiansborg vedtaget, at der skal ske en sortering af hvem og hvorfor? Det strider, for mig at se, mod al lovgivning. Der må jo have været en læge, der har truffet valget forinden.

Hvad med en diskussion i stedet, hvor vi indfletter både etik, moral og lovgivning? Er det Regionerne, Sundhedsstyrelsen eller DJØF`erne, der har truffet dette valg?

http://www.dagensmedicin.dk/stikpill...jlet/index.xml

Det skal i øvrigt tilføjes, at der kan være bidiagnoser til vedkommende, men de bliver "kun" anført med ICD-10 nummeret, altså eksempelvis fibro, træthedssyndrom osv. og kommer nu med som betegnelsen "diffuse lidelser".