Viser resultater 1 til 30 af 99
Threaded View
-
28-08-09, 11:03 #11
Re: "Kan man skrive kritisk om læger?"
Lisbeth Knudsens Blog: "Kan man skrive kritisk om læger?"
rosa uhrenholt nielsen, 28. august 2009 kl. 09:44
Alle disse betragtninger er helt korrekte.@ Thomas Rishøj: Loven er nu at den gælder ALLE med autorisation, læger, sygeplejersker etc uanset hvad de laver så længe det er inden for feltet, det er kalrt at skovler jeg sne og rammer min nabos bil så er det ikke lægeloven der gælder for mig. om loven så ikke opretholdes etc ved jeg ikke, men jeg kan ikke finde undtagelser som skulle gælde eks kommunelæger. Så hvor finder I de undtagelser? Igen om den overholdes aner jeg ikke, jeg har ikke været i juridiske sager og har ikke kendsakb til det område.
Problemet er bare det enkle, at der er indført en masse fiks-fakserier med loven, da den blev ændret i 2001.
Som, Jytte Hestbech skriver: det er aldrig blevet behandlet i Folketing. Lad mig citere uddrag fra forslag til :
“L87 (som fremsat): “om ændring af lov om Sundhedsvæsenets centralstyrelse m.v. og lov om Sygehusvæsenet m.m.”. (oprettelse af et nationalt råd for folkesundhed samt styrkelse af Sundhedsstyrelsens opgaver vedrørende kvalitetsudvikling, evaluering m.v. inden for Sundhedsvæsenet.
Fremsat den 10.november 2000 af Sundhedsministeren (Sonja Mikkelsen)
I lov om Sundhedsvæsenets centralstyrelse m.v. jf. lovbekendtgørelse nr.215 af 9.april 1999, som ændret ved lov nr 258 af 12.april 2000, foretages følgende ændringer:
1 Efter §4 indsættes i kapitel 1:
§4.a. Sundhedsstyrelsen iværksætter evalueringer m.v. af virksomheden i det offentlige sundhedsvæsen med henblik på at fremme Kvalitetsudviklingen og en mere effektiv ressourceanvendelse i sundhedssektoren. Evalueringerne kan omfatte alle forhold vedrørende sundhedsvæsenets virksomhed.
Stk.2
Sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at det påhviler amterne, Hovedstadens Sygehusfællesskab, kommunerne, samt de under Sundhedsministeriet hørende institutioner at give de for gennemgørelsen af evalueringrerne m.v. efter stk.1 nødvendige oplysninger, herunder oplysninger fra patientregistre og andre registre samt regnskabs- og budgetsoplysninger.
Stk 3
Oplysninger, der indhentes til brug for evalueringer efter stk. 1 kan ikke videregives til Sundhedsvæsenets Patientklagenævn efter §12, stk. 2
§23 a. Sundhedsministeren kan nedsætte et uafhængigt, sagkyndigt råd for Folkesundhed. Rådet har til formål at bidrage til at forbedre sundheden i hele befolkningen. Rådet har til opgave at bidrage til debat og rådgive sundhedsministeren om Folkesundhedsområdet.
osv…..”
Under almene bemærkninger - bortcensureret:
Almene bemærkninger var mine betragtninger omkring skiftet af sundhedsminister, idet Arne Rolighed blev indsat 22. december, uden at have været medlem af partiet forinden.
Man skal have været medlem af partiet i 2 år ,før man kan opstilles, men ingen reagerede. Ingen reaktion, så mit gæt er, at alt dette er smuttet igennem i juleferien.
Det kunne lade sig gøre, fordi de samtidig var ved at implementere den nye pensionslov. Så alt var nu nye love, nye regler, nye navne.
Ingen kunne finde rundt i det mere. Og da slet ikke i juleferien.
Ligeledes kom jeg med en erklæring om, at vi nu, som det fremstår, er styret af centraladminstrationen og forvaltningsloven. Altså har vi her samme tilstande som ved dommerne.
Ergo er konklusionen: DK har ikke demokrati længere men embedsmandsvælde.”Anspændt til det yderste for at løfte den mægtige sten og atter og atter skubbe den op ad bjergets side...."(Albert Camus om Sisyfos)

Besvar med citat

Bookmarks