Viser resultater 1 til 2 af 2
Threaded View
-
25-07-08, 11:36 #2
Re: ME/CFS og TERM-modellen historisk
Bagmændene bag hele denne TERM-model er Per Fink, Arne Rolighed (som stod for sygehusudgifterne i Aarhus amt) og Arne Roligheds kone, som er privatpraktiserende psykolog i Aarhus, samt professor Niels Ehlers (gift med Lise Ehlers, som også er psykolog), som var ansat på Aarhus Kommunehospital. Han startede bl.a. med at praktisere ideen om, at patienter mod egenbetaling kunne blive indlagt og opereret på et offentligt sygehus.
Dette var mange år før det blev anerkendt medprivathospitaler. så altså... patienterne blev indlagt ligesom alle andre der kom med med henvisninger, men kom til i løbet af nogle få dage, og betalte så den offentlige pris pr. sengedag selv. så de hoppede køen over og beslaglagde sengene på øjenafdelingen. en almindelig korrektion af øjnene kostede fra starten 2500 kr./dag, altså typisk med 3 dages indlæggelse 7500.
Mit gæt er, at det har været for at få afprøvet, hvor meget patienter selv er villige til at betale, altså en før-premiere for privathospitaler. Det er nu videreført til, at patienter også mod egenbetaling, kan blive undersøgt og få skrevet en lægeerklæring på sygehusene. Pengene herfor betales så direkte til lægens egen konto, selv om undersøgelserne foregår på sygehuset.
Det "smarte" her er, at patienten får en diagnose og et stykke papir til eksempelvis sociale myndigheder, når der skal søges om fleksjob og pension, men deres diagnoser bliver ikke lagt ud under sygehusundersøgelser. Så det er kun dem, som patienten viser papiret til som ved, at der er givet diagnoser.
De mennesker, som er i klemme i systemet, kan nu blive betegnet som "patienter på doctor-shopping", og det anvender de så efterfølgende som "bevis" på at patienten er somatiserende og dermed hører til i gruppen, som hører under TERM-modellen.
Jeg synes, det er så beskidt og nedrig en måde at gøre tingene på. Og formålet har udelukkende været at få så mange penge som muligt til kræftområdet, og derved få lavet en omfordeling af sundhedsudgifterne. og dette skulle naturligvis foregå så lusket som muligt, så ingen fik kendskab til det. Så de valgte denne model.
Og for at få den så udbredt som muligt, uden at der blev debat om emnet, var det så de valgte at lave "klinik for funktionelle lidelser" i Aarhus. De begyndte nu at "undervise i og holde foredrag om" disse patienter, og så lade det sive lige så stille ud. Det skulle brede sig som "ringe i vandet", så så mange som muligt blev sat i den rigitge bås, og politikerne ikke fik nys om det.
Man må nu sige, at "operationen lykkedes, men patienten døde desværre". Så her kan I se min grund til aldrig at støtte "Kræftens Bekæmpelse". Jeg har den allerstørste medynk og sympati for de stakkels mennesker, men hvis prisen til al deres forskning udelukkende skal være på bekostning af, efter deres mening, helst op til ca. 1/3 af alle andre patientgrupper, står jeg altså af... MEN DØM SELV
Til orientering kan jeg oplyse, at Instituttet blev startet allerede i 1999, men havde da været under planlægning i mange år.
I 2001 blev Instituttet officielt indviet af Arne Rolighed, som selv havde stået for at skaffe økonomien til det. Og som sygehusansvarlig i Aarhus Amt, var det derfor her det startede. Han var nu blevet sundhedsminister (uden at der blev ballade af den grund. Socialdemokraterne havde tradition for, at man skulle have været medlem af partiet i mindst to år for at kunne opstilles til en ministerpost. Han havde været det i to dage, men han havde "indblikket i hvordan en offentlig instans og foreningsliv arbejdede", så det blev anerkendt uden protester).
Men det har været planlagt længe. Det kan man se ved at studere Psykiatriloven af 1998. Minister dengang: Carsten Koch. Her kan man se, at det må have været under planlægning, for der mangler netop de to kapitler som omhandler tvang i psykiatrien, "der skulle diskuteres i folketinget på et senere tidspunkt". Så her blev der lavet en åbning for at personerne skulle modtage behandling.
Det første år startede de med et budget på ialt 30 mio. til deres "forskning". Og allerede i 2000 startede de deres uddannelser og oplysningskampagner ude omkring. Ligesom de begyndte at hverve praktiserende læger til at tage uddannelsen. Deres mål var fastsat til at skulle have x-antal lægeer overbevist hvert år. amt for amt, så det er ikke alle steder, de er ligeså langt fremme som Nord- og Midtjylland. Det var de første steder.. Pionerområderne. Men mange var allerede orienteret på dette tidspunkt.
Hjørring sygehus var eet af de første. Måske derfor der er kommet så mange artikler om "patienter på pengejagt" herfra? Ligesom der blev fortalt om TERM-modellen på Fibromyalgiforeningens landsmøde dette år. Men jeg hører intet angående dette fra DFF. hvorfor ikke, mon ? I årene derefter blev det kraftigt udbredt til også at skulle være en orientering til landets amtschefer og socialrådgivere m.fl.
Ingen er i dag i tvivl om den rolle, Lise Ehlers efterfølgende havde spillet i denne udbredelse, godt hjulpet af bl.a. Jens Gaardboe fra DR, som indtil da havde haft flere års pause fra DR. Her var han i stedet "kommunikationschef" ved Lundbeck-koncernen (lykkepillefabrikanten) og Lise Ehlers var selv gift med en professor på Aarhus universitetsklinik, ligesom hendes datter var den som stod for medicinudgifterne i Aarhus Amt.
Læg især mærke til, at det er psykologerne på universitetet som står for dette.
Jeg vil hævde, at alt dette ikke er et tilfælde. Men bedøm det selv.
mange hilsner fra rosamaria
Læs meget mere om TERM-modellen -> HER!”Anspændt til det yderste for at løfte den mægtige sten og atter og atter skubbe den op ad bjergets side...."(Albert Camus om Sisyfos)
Lignende emner
-
TERM-modellen og pressefrihed
By Bea in forum TERM-modellenSvar: 17Nyeste indlæg: 15-11-10, 10:18 -
TERM-modellen - hvad er det?
By admin in forum TERM-modellenSvar: 4Nyeste indlæg: 15-08-09, 13:45 -
TERM-modellen - sådan "genkender" du TERM-læger og andre TERM-aktører
By admin in forum TERM-modellenSvar: 4Nyeste indlæg: 18-09-08, 18:02

Besvar med citat

Bookmarks