Viser resultater 1 til 3 af 3
Emne: Valentina Tereshkova
Threaded View
-
22-05-08, 09:45 #3
Re: Valentina Tereshkova
Hmm... min pointe er, at havde Valentina Tereshkova været født under vores velsignede himmel, og ikke i USSR, havde hun fået lov til fortsætte med at arbejde i bomuldsspinderiet til en u-lig løn. Hun ville få et par børn og trælle derhjemme ved siden af jobbet. Det ville i hvert fald være utænkeligt, på disse "betingelser" (simpel bondepige og arbejderske uden en sofistikeret uddannelse m.v.) at blive tilbudt en chance for at komme videre i tilværelsen, og sidenhen at bevise sit værd, og fortsætte med at gøre det livet ud.
Hos os ville Valentina sidde på et plejehjem i dag, idet det hårde liv forinden, som hos så mange af hendes generation, ville have gjort det af med kræfterne og helbred + samfundets bortsortering af alle, der mister deres værd lige så snart de ikke længere er i stand til at betale skat af en lønindtægt.
Jeg tror nu, at omvæltningerne i Østblokken, godt hjulpet frem af den vestlige kultur - havde anden og større agenda end kun indførelsen af demokrati. Vel at mærke et demokrati i vores eget billede, vi hver eneste dag ser - fungerer for de få og reelt undertrykker de mange. Omvæltningen i Østblokken havde den vigtige virkning på resten af Vesten, at et forbillede for en politisk og økonomisk ligestilling kønnene imellem er blevet fjernet og nu er "afsmitningsfaren" ligeledes væk.
Det fremgår meget tydeligt af denne artikel, den polske filosof havde skrevet - hvilken jeg nu vil prøve at resumère i en anden tråd en anden dag. Her er virkelig noget vi ikke har vidst om kvindelivet i den daværende Østblok.
Vi "ses"
"Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Besvar med citat

Bookmarks