Citer Oprindeligt indsendt af Anina Se indlæg
Yvette? Hvorfor vil du gerne læse Ruth Maiers Dagbog? Det er jo en ret så "risikabel" bog idet man må være indstillet på, at den kan ændre læseren på mere end et punkt... uanset om man ønsker forandringen eller ej
Ja si det Anina. Du satte tankene mine i sving. Jødeutryddelsen er en så grusom og utilgivelig ondskap at man kan knapt orke å befatte seg med den, men samtidig så kan man heller ikke la være å lytte. Det finnes sterke krefter som hevder at dette aldri har skjedd, og mange unge i dag tror faktisk på dette.

Jeg har også lest Anne Frank. Og jeg har lyttet til overlevende fra disse fangeleirene, som har fortalt detaljer fra sine opphold i disse torturkamrene. Reportasjer har gått på TV opp gjennom tidene. De har vist skoleklasser som drar nedover (som du selv), og jeg har sett reaksjonene til disse elevene, og de sier som deg at man blir aldri den samme igjen. Og det blir man kanskje heller ikke etter å ha lest boken.

Men jeg vil lese den. Jeg vet at jeg blir rystet i mitt innerste. Hva jeg ellers får av reaksjoner aner jeg ikke. Da jeg såg dette TV-programmet der Jan Erik Vold berettet om disse to kvinnene, satt jeg med en tristhet og en sorg jeg umulig kan beskrive. Nå vet vi jo litt av hvordan det gikk med Gunvor Hofmo, og hun har jo skrevet mye som er tilgjengelig å lese...

Jeg har lest i 2 diksamlinger i et par uker nå. Diktene fra den tiden hun mistet sin gode venninne og tvillingsjel bærer sterke preg av smerte, lidelse og raseri...

Hun vokste opp i Oslos arbeiderstrøk og skrev protestdikt mot jødeforfølgelsen. Etter krigen skrev hun i diktning på vegne av den ungdommen som såg hele sin verden lagt i ruiner..

Når det gjelder Ruth Maier, kom det frem i programmet at hun var østerrisk flyktning til Norge. Hun ble beskrevet som meget begavet, hadde les mye, litterært begavet osv, men i motsetning til Gunvor Hofmo kom hun det europeiske borgerskap.

Hvorfor jeg vil lese boken? Jeg vil lese tankene hennes....

http://www.abcnyheter.no/node/53969 Hun ville at vi skulle lese.