Citer Oprindeligt indsendt af Anina Se indlæg

Og hvad man kan bruge det til? Faktisk tror jeg, at man kan godt bruge det til noget godt... Som forælder kan man selv prøve at huske, hver gang ungerne teer sig åndsvagt, at de ikke gør det fordi de er dumme, døve eller bare fjendtlige. Det sker jo ofte når en konflikt opstår, at nogle forældre forholder sig til ungernes aggressivitet eller irritabilitet som det var ungernes hensigt at såre forældrene, mens det oftest er noget de faktisk ikke kan gøre for. Og ofte bliver de selv forvirrede og forstår ikke deres egne, voldsomme reaktioner = "kort lunte".
Hmm... jeg siger til mig selv hver morgen " husk nu hun er i puberteten" og så går dagen lidt nemmer

Jeg tror, at en forståelse for teenageres svære indre liv er ikke så udbredt som vi tror og netop den slags forskning kunne hjælpe mange forældre med at forstå deres børn bedre og derved hindre de mange dræbelige konflikter i, overhovedet at opstå.
Der er det nok en fordel at jeg "kun" har 1 unge tilbage hjemme, og at jeg på sin vis er der NÅR hun har brug for mig og holder mig i baggrunden NÅR det er det hun har brug for, jeg har nok et sjældent forhold til min datter (ihvertfald hvad jeg kan se på hendes veninder/families døtre)
Vi har endnu ikke haft de store konflikter, og et eller andet sted tror jeg heller ikke de kommer, sålænge jeg stikker en finger i jorden når jeg kan mærke der er optræk til det.

Et andet sted læste jeg også engang om teenageres "irriterende" sovevaner", hvilket også påvirker deres liv i barndomshjemmet og også skolelivet og indlærning. Hvis man havde anerkendt at teenagere faktisk har behov for at sove længe og ikke mindst - længere om morgenen, således at de får lov til at vågne "af sig selv" - ville man ikke sætte starten på skoledagen til kl. 8 morgen, men udsætte mødetiden til kl. 10 om formiddagen.....
Den skole min datter skal starte på efter sommerferien HAR taget i betragtning at teenager har et andet søvnmønstre, de begynder undervisningen kl 8.30 hver dag, og det er da et skridt i den rigtige retning.