Viser resultater 1 til 30 af 39
Emne: Xylitol
Threaded View
-
16-08-07, 18:47 #1
Xylitol
Hmm.... Xylitol.... hmmm.... hvad nu det er for noget....?
Sikkert noget syntetisk stads, man hører så meget om, "de" putter i tandpastaerne, munskyl, sukkerfrie
tyggegummi og andet, nymodens farlige stads man helst skal vogte sig for
At Xylitol er et naturligt sukkerstof er kommet fuldstændigt bag på mig!! At Xylitol tillige er tusind gange bedre til at regenerere, vedligeholde og beskytte tandemalje end fluor (lige netop det havde jeg aldrig troet på m.h.t. fluor, men masser af mennesker gør desværre) - havde jeg heller ikke vidst noget om.
Men at Xylitol kan endda anvendes i madlavningen, i stedet for almindeligt sukker (!!!!) - DET ER EN TOTAL NYHED FOR MIG. Også i den grad .
Hvem pokker kunne dog finde på at kalde et supersundt sukkerstof - noget så "syntetisk" som Xylitol og dermed faktisk misvisende for dem, der leder efter værdige afløsere for almindeligt sukker til husholdningen, idet bare man ser navnet "Xylitol" - zapper man bare videre og tænker: "Aspartam, Xylitol, jeah, right - lige fedt"
Men det er ikke "lige fedt". Det er faktisk meget interessant. Og hvis blot halvdelen af div. beskrivelser af stoffet "holder vand" - ja, så har vi her et superværdigt alternativ til almindeligt sukker og hver gang vi anvender det - bliver vores mad og drikke helsefremmende og sundhedsbevarende.
Godt nok skal man igennem en overvindelse af gamle sukker-u-vaner, både i mentalt og praktisk, men hvilken stor gevinst man så vil opnå for smagsløgene og helbredet.... på alle måder og til alle tider. Jeg er bare SÅ forbløffet, at det er helt forbløffende....
Jeg "plejer" jo ikke lade mig forvirre så let. Men det gjorde jeg altså denne gang og derfor vil jeg SÅ gerne anbefale, at vi overvejer konsekvent at erstatte almindeligt sukker i husholdningen Xylitol.
Gevinsten synes at være enorm.... for alle aldersklasser. Hvor mange "livsstilssygdomme" starter allerede i de yngre år, som følge af indtagelse af sukker i kæmpe mængder? Mange. Næsten dem alle. Faktisk er det ikke fed mad så meget som "sød" mad, der giver størst vægtstigning og skaber en afhængighed på linie med alkohol og tobak eller euforiserende stoffer. Tænk bare på insulinstigningen og den opstemthed, der følger med når vi havde hygget os med sukkerholdig mad og drikke.... Og efter nogen tid - børn og voksne.... ja, så kommer insulinresistens og PCOS (hos piger/kvinder), hvor man fortsat ikke kan enes om insulinresistens er årsagen til eller virkningen af PCOS - et svøbe om en kvindekrop med uregerlig overvægt og tabet af fertilitet til følge...
Der er mange andre problemer og sygdomme, som følger vores sukker-uvaner. Men er der noget at sige til at vi bliver syge af sukker - når indtagelsen pr år i gennemsnit i Danmark løber op i over 45 kg om året!!! Når man tillige erkender, at "gennemsnit" betyder blot at en del af os lever "sukkerfrit", så må resten af os få meget mere end de 45 kg/år indenbords.... og så er det måske, lige pludselig, ikke så underligt endda, at mange unger får deres insulinbalance smadret, med dramatiske følger for resten af deres liv....
Sukker - det hvide guld....
Vi er Europas sukkergrise....
Danske børn er for søde....
Slave af sukkeret....
Vi gambler med børnenes liv.... og vi gambler også med vores....
Jamen, hvad er så det fantastiske sukkerstof jeg hidtil havde nedvurderet fordi det gængse produktnavn er så syntetisk som... Xylitol....?
• Som kronisk syg gennem en menneskealder, svigtet af læger, genvandt jeg helbredet det seneste årti, alene takket være fremragende medicinsk forskning, lægerne ikke har tid til at læse, og lære af. På denne hjemmeside står jeg for formidling af viden/videnskab, jeg høstede og lærte af på min vej tilbage til livet.
• Jeg er ikke en fan af alternativ medicin, jeg kun undtagelsesvis henviser til, men jeg er ikke fanatisk og kan skelne mellem fup og guld. Lægen Carsten Vagn-Hansen er afgjort guld, lige som hans beskedne hjemmeside. Om de fleste af hans bøger og pjecer kan man læse her.
• Er du ramt af lavt stofskifte, som syg eller pårørende - besøg vores "stofskifte-butik" (ikke webshop) og vores anden hjemmeside, det norske Forum For Stoffskiftesykdommer der byder på hundredtusinder personlige beretninger, et utal af norske og danske stofskiftesyge har betroet hinanden gennem mange år. Bemærk dog, at vores norske forum har afviklet brugeraktiviteter, og ikke længere optager nye brugere.
Lignende emner
-
Xylitol - II - erfaringer
By admin in forum Ældre kvinders sundhed og sygdomSvar: 10Nyeste indlæg: 28-02-09, 23:40 -
Er der bivirkninger ved xylitol?
By Bea in forum Ældre kvinders sundhed og sygdomSvar: 10Nyeste indlæg: 15-03-08, 10:48

Bookmarks