Da jeg første gang hørte forslag om Lukkelovens afskaffelse - har jeg taget mig til hovedet af bekymring for, hvad det ville afstedkomme af nye problemer for folk, der hidtil dog kunne halse afsted på indkøb på bestemte dage og indenfor bestemte tidsrum. Resten af tiden, var Familien Danmark (iflg. mine forestillinger) tvunget til at holde fri for pligter og afbræk i den fritid, de fleste af os har for lidt af i forvejen, når husholdningspligter tælles med. Jeg var - kort sagt - en modstander af, at Lukkeloven skulle afskaffes.

Jeg tror, at det, der har bidraget til min holdning var billederne af de hidsige, forjagede familier, med børn løbende rundt eller siddende i indkøbsvogne. Og det er det samme billede, jeg fik op på nethinden, da jeg skulle forestille mig at Lukkeloven var afskaffet og som følge deraf - skulle jeg nu opleve danskere rende på indkøb i samlede flokke, som hidtil, bare fra nu af - 24/7 eller næsten. Sikke et frygteligt billede at betragte.... Det måtte aldrig ske, vel?

Jamen, nu er jeg blevet klogere, efter at min søn bosatte sig i Sverige, hvor der ikke findes en lukkelov (ja, ja.... jeg ved det godt: "Forbudssverige", men vi har altså overhalet svenskere for længst i antallet af forbud!).

Lad mig sige det på den måde: når man handler i Sverige, ånder alt fred, fred og atter fred. Fred for at køre i endeløse cirkler for at finde en ledig parkeringsplads; fred for at vælte over folk i supermarkederne; fred for at opdage at alle indkøbsvogne er "udsolgt"; fred for at blive torpederet af andres speedende indkøbsvogne fulgt tæt op af galopperende familier med højlydt plagende børn på slæb; fred for at skulle trænges om kølediske og hylder med dagligvarer; fred for at skulle stå i ålelange køer til kassen hvis man er uheldig og skal handle i myldretiden og fred for at skulle vente i bilkø, før man kan få lov til igen at forlade indkøbsområdet.

I Sverige kan man tage på indkøb når det passer een. Dette betyder også, at man er ikke pinedød tvunget til at forsøge handle alting ind på en gang, men kan faktisk sprede indkøbene efter behov, hvilket også betyder, at man ikke er så sårbar over for impulskøb "nu, vi alligevel er her".

I Sverige kan man i fred og ro overveje sin indkøbsseddel, afhængigt af om der er et knaldtilbud på noget, man ellers ikke havde tænkt på...

I Sverige er der sjældent flere end 4-5 mennesker før èn selv i køen til kassen samt en dejligt ustresset kassemedarbejder til at betjene os.

Det, som jeg før troede kun kunne være kilden til et forøget stress for folk på indkøb - åbningstider til kl. 22 24/7 - viser sig at virke modsat, fordi man kan handle når det passer bedst i ens hverdag, hvilket kan være også efter aftensmaden, i stedet for, som vi kender til - når alt skal nås inden aftensmaden, hvorefter vi ligger trætte og mætte som strandede hvaler fordi - vi var tvunget til at komprimere alle dagens husholdningsrelaterede opgaver i tidsrummet fra fyraften og inden aftenmåltidet på hverdage. Eller - på lørdage, dvs. et tvungent afbræk i weekendsfreden.... hvem kender ikke det?

I lyset af de svenske erfaringer, jeg havde samlet på i snart 2 år - er jeg ikke længere bleg for at forkynde højt og tydeligt: få Lukkeloven afskaffet i Danmark og det kan kun gå for langsomt!

Jeg vil dog tro, at der vil gå et rum tid, inden danskere kan omstille sig fra frygten for "ikke at kunne nå det" til friheden til "ikke at skulle skynde sig", men når det er sket - vil freden og roen sænke sig også over os, som de allerede har sænket sig over svenskere.

Læs også om en "herlig" lørdag "Lukkelov-eftermiddag" i Bilka HER!