Lavt stofskifte -> Fibromyalgi og KTS ?

De "nye" og udskældte sygdomme - er måske slet ikke så "nye" endda... Måske er de ikke engang bare sygdomme, men snarere følgesygdomme efter en overset og derfor ubehandlet oprindelig stofskifte-sygdom?

Jeg er engang faldet over et brev, den amerikanske kvinde - Gail Wurmstein skrev til Oprah, i anledning af Oprah Awareness Campaign. Brevet er nu oversat til dansk og til min skræk, under nærlæsningen af korrektur - er det gået op for mig, at dette brev kunne udgøre forskellen mellem liv og død for mange syge, man enten ikke kan finde ud af diagnosticere eller - allerede har fået diagnosen Fibromyalgi eller Kronisk Trætheds Syndrom uden at man besværer sig med at finde ud af en måde, at hjælpe dem af med deres værste symptomer...

Den passage i teksten, der har fået mig til at fare op af stolen er følgende:

Gail Wurmstein skrev:

Kronisk træthedssyndrom og Fibromyalgi er to sygdomme som er nye. Sjovt nok, blev de aktuelle lige efter at Synthroid (Synthroid svarer til det danske Eltroxin) og TSH testene begyndte at blive standard behandling. De fleste med fibromyalgi og KTS har problemer med skjoldbruskkirtlen. Ømme led og træthed er to af de oftest forekommende symptomer ved lidelser i skjoldbruskkirtlen. Et fåtal læger er nu begyndt at undersøge denne situation og har helbredt deres patienters fibromyalgi og KTS ved at dosere T3. Glem ikke at siden udformningen af TSH testen, har læger ordineret lige præcis nok til at TSH niveauet kom ned under 5, men dog uden at behandle patienten fuldt ud. Husk også på, at T3 ikke er tilstede i Synthroid (Synthroid svarer til det danske Eltroxin). Det er kombinationen af disse to sandheder der har skabt sygdomme som fibromyalgi og KTS.
Ovenstående citat gælder fortrinsvis stofskiftepatienter.

Men hvad med alle de andre, der ikke havde konstateret en stofskiftesygdom fordi de er ikke blevet screenet for det - enten fordi lægerne ikke kender nok til stofskiftesygdomme/symptomerne eller - nøjes med at se på laboratorietal - i stedet for at interviewe og lytte til patienterne?

En stofskifte-sreening, der viser "rigtige" tal SKAL gentages mindst 3 gange med få ugers interval FØR man kan påstå, at stofskiftet er i orden.... og dog... selv hvis denne konstatering modsiges af patienternes egen sygdomsbeskrivelse - kan man gå og lede videre.

Og når man oven i købet ved, at selv et sundt stofskifte falder med årene og skraber bunden under og efter overgangsalderen - har man fundet svaret på, hvorfor er der så mange kvinder og færre mænd, der rammes af disse sygdomme...

Hos en del af yngre kvinder starter disse problemer ofte i forbindelse med graviditeter idet moderen er fosterets eneste "kilde" til thyroid-hormoner, hvorfor hun selv kan komme ud for hormonmangel, hvilket på sigt kan udløse et permanent stofskifteproblem...

Alt dette kan forebygges, HVIS man er en ordentlig læge!

Måske er der lidt håb alligevel og til Helvedet.... med Lise Ehlers og "hendes" fucking opfindelse af "ondt i livet"!

Gail Wurmsteins brev i sin helhed kan læses her inkl. links til kilderne: https://www.overgangsalderen.dk/foru...ead.php?t=8872

På et norsk forum for stofskifte kan man læse om alsken typer af stofskifteproblemer, hvis man trænger til mere og bedre info end man kan få hos lægen, hvis han/hun i det hele taget, overhovedet gider at tage ens spørgsmål alvorligt: https://www.stofskifteforum.dk ...Og bare roligt.... det er ikke så vanskeligt at læse norsk som man måske frygter ;)

Hvis nogen undres over min bedrevidende attityde omkring stofskiftet, vil jeg gerne afsløre, at jeg har lidt af lavt stofskifte siden halvfjerserne, som følge af en fejloperation i skjoldbruskkirtlen...