Efterskrift: Underligt.... hvor lidt vi egentlig ved om hvad der ellers rører sig i verden. For hvem hos os ved ellers, at Irena Sendler fandtes, og at hun i 2007 og i 2008 var nomineret til Nobels Fredspris (så vidt jeg husker), men tabte i 2007 til Al Gore (æv!) og nu er hun død. Hun døde for kun 7 dage siden, 98 år gammel - d. 12. maj i år.

Havde disse fire skolepiger i lillebyen Uniontown ikke fundet dette lille notits om hende dengang - var hun nu død lige så glemt, som hun levede frem til 1999, hvor skoleteaterstykket "Life in a Jar" ("Livet i glaskrukken" dvs. disse nedgravede flasker hun gemte de oprindelige og de "nye" navne på de reddede børn) blev opført og er siden blevet opført af børn og unge flere steder i verden.

Gad vide, hvor mange flere og andre mennesker, der burde huskes - nu er glemte og væk, mens aviserne er fyldt med enten død og ødelæggelse eller bare kroppe og ligegyldigheder.... man skynder sig til at lukke igen, hvis man da ikke skal miste resten af dagen til mismod. Egentlig var jeg kun på jagt efter gode nyheder. I den grad en mangelvare i dagens medier, og så snubler jeg over en artikel om Irena Sendlers dødsfald. Ikke igen, tænker man. Lige til jeg læste videre og fandt ud af, hvem hun var og hvad hun har udrettet - og så blev det en god nyhed alligevel. Fordi det kun kan være en god nyhed at opdage, at der har levet et storslået menneske, stille og beskedent i sit hjem i Warszawa tillige med de 2500 andre hjem, spredt ud over den ganske verden, hvor 2500 familier lever i dag fordi hun gjorde det muligt.... En god nyhed!

10. februar 1910 - 12. maj 2008

Video: Irena Sendler
Video: Sendler Irena Mother of the Holocaust Children
Video: Irena Sendler RelatioNet