Viser resultater 1 til 1 af 1
-
15-04-18, 23:45 #1
Hvordan håndterer en mand overgangsalderen hos sin kone? (arkiv)
Debat: Overgangsalderen
Dato: 26. oktober 1999
Fra: Christian
Overskrift: Hvordan håndterer en mand overgangsalderen hos sin kone?
Som mand, har jeg et meget stort problem med at forstå og takle problemet overgangsalder hos min kone. Jeg mærker humørsvingningerne, depressionerne og forandringen, og jeg får skylden (årsagen) til det hele. Det er en svær situation, hvor jeg gerne vil forstå og støtte, men ikke får lov at komme ind.
Jeg har talt med andre mænd, og flere har det samme problem. Nogle siger direkte, at kvindens overgangsalder får dem til at søge en yngre kone for at slippe for humørsvingningerne. Jeg synes, at der ligger et stort problem gemt her, hvad synes i?
Christian
Dato: 10. november 1999
Fra: Anonym
Overskrift: SV: Hvordan håndterer en mand overgangsalderen hos sin kone?
Kære Christian
Jeg synes, du skal tage en snak med din kone om hvilke problemer, hun føler, der er i jeres parforhold. Problemet er nemlig ikke din kones overgangsalder, men noget helt andet. De problemer, du føler, der er, tror jeg har været der hele tiden, men de kommer op til overfladen nu.
Jeg taler som kvinde og er selv i overgansalderen. Man får i den periode en utrolig tid til at tænke over tingene, børnene er som regel flyttet hjemmefra, og man begynder (for første gang) at føle sig som uafhængig (af forældreidentiteten) og overveje resten af sit liv i denne kontekst. Det er temmelig skræmmende erkendelse, specielt hvis der ikke var megen plads til at være et par, fordi alt gik op i at være forældre.
Prøv sammen med din kone, at lave en lækker middag, åbn en flaske vin og få hende til at fortælle om, hvordan hun kunne tænke sig, at jeres parforhold kunne være.
Mon ikke også du har brug for at omdefinere din måde at være mand på, nu du ikke længere er bundet af pligter og hensyn som hører fortiden (som forælder) til? Blot bør du lade din kone komme først til ord og ørenlyd, når tingene skal tales igennem? I modsætning til hende, er du ikke i samme grad plaget af de fysiske forandringer, hun skal forholde sig til, samtidigt med at tilværelsen er til eftersyn.
Jeg ved ikke, om jeg er til nogen hjælp, men det jeg skriver til dig nu er, hvad jeg føler, når jeg læser dit brev.
Dato: 3. april 2000
Fra: elisabeth
Kære Christian.
Som så mange andre mænd, tager du din kones "udgydelser"/beskyldninger personligt. I mænd siges ellers at være så logisk tænkende: Hvis det ikke er din skyld at hun er i overgangsalderen - og det er det jo ikke, så spring op og fald ned på anklagerne, for med hendes anklager mod dig tror jeg at hun prøver at sige noget andet til dig.
Hun siger måske: "Elsker du mig stadig?" "Skal vi stadig følges ad i medgang OG i modgang?" "Vær sød og sig at du stadig finder mig dejlig og at jeg stadigvæk er kvinden i dit liv" osv. osv. Kort sagt - ud fra egen erfaring - når en kvinde opfører sig "urimeligt" er det tit fordi hun føler sig ensom og ladt i stikken af en hun har stolet på.
Jeg tror på at hun elsker dig - ellers ville hun nok ikke bruge så meget energi på dig. Hun elsker dig og savner at få at vide om du stadig elsker hende, på trods af overgangsalderen.
Du siger at du gerne vil støtte, men ikke får lov at komme ind. Hvis du virkelig støtter og forstår, så tror jeg også du ville blive lukket ind. Mon ikke du forveksler støtte og omsorg, med det at give gode råd, og i værste fald bliver afvisende og selvretfærdig hvis hun ikke følger dem?
Vis at du er hos hende og med hende - hele vejen. Er du ved at falde for fristelsen til at søge yngre kvinder? - Hun kan fornemme din vaklen, bliver endnu mere usikker og så kører det hele igen. Søger du at slippe for problemerne/udfordringerne ved at søge yngre kvinder, så gør det. Men bliv i såfald skilt på en ordentlig måde i stedet for at blive hos hende som en tvivler der holder hende for nar. Hun elsker dig, det er jeg sikker på. Vis hende at du er mand nok til at blive.
At der er så meget som er svært at forstå?
Hvem siger, at vi, med djævlens vold og magt, absolut skal kunne forstå alt? Det er der ingen som kan, uanset mand eller kvinde.
Det er selveste parathet til at ønske at forstå, som ofte er nok til at føle sig hørt.
Held og lykke i fremtiden ønskes I begge.
Elisabeth
Dato: 29. juni 2000
Fra: Anonym
Hi Christian
Ja, jeg er hel sikker på at det må være svært. Men i denne situation er det utrolig vigtigt at holde sammen. Hvis I haft nogle gode år sammen er der god grund til sammen at finde ud af at have med overgangsalderen at gøre.
Din kone reagerer tydeligvis. Jeg tror det er vigtigt at hun bliver klar over hvorfor hun reagere som hun gør - og selvfølgelig se om hun kan gøre noget ved det.
Det tager nogen tid at finde frem til at overgangsalderen faktisk betyder diverse gener. Det gør det lidt lettere at have med at gøre når man ved havd det er og hvordan det kan være.
Og som en anden skrev, lige nu har din kone meget brug for at vide at du er ved hendes side. Hold ud og find på forskellige måder at berolige de tilspidsede situationer. Lige nu må det være dig der holder modet oppe.
At skifte til en yngre kvinde er jo at pisse på det I allerede har haft sammen.
Jeg håber du har nogle steder hvor du kan lade op. Og så brug noget tid på at tage jer af jer selv og hinanden.
Tut
• Bemærk: Dette emne er gendannet (forklares her)
• Flere af de gendannede gamle indlæg findes i Overgangsalder Arkiv 1999-2005• Som kronisk syg gennem en menneskealder, svigtet af læger, genvandt jeg helbredet det seneste årti, alene takket være fremragende medicinsk forskning, lægerne ikke har tid til at læse, og lære af. På denne hjemmeside står jeg for formidling af viden/videnskab, jeg høstede og lærte af på min vej tilbage til livet.
• Jeg er ikke en fan af alternativ medicin, jeg kun undtagelsesvis henviser til, men jeg er ikke fanatisk og kan skelne mellem fup og guld. Lægen Carsten Vagn-Hansen er afgjort guld, lige som hans beskedne hjemmeside. Om de fleste af hans bøger og pjecer kan man læse her.
• Er du ramt af lavt stofskifte, som syg eller pårørende - besøg vores "stofskifte-butik" (ikke webshop) og vores anden hjemmeside, det norske Forum For Stoffskiftesykdommer der byder på hundredtusinder personlige beretninger, et utal af norske og danske stofskiftesyge har betroet hinanden gennem mange år. Bemærk dog, at vores norske forum har afviklet brugeraktiviteter, og ikke længere optager nye brugere.
Lignende emner
-
Smerter i ben & hænder i overgangsalderen? (arkiv)
By Tante Ana in forum Overgangsalder Arkiv 1999 - 2005Svar: 0Nyeste indlæg: 09-04-18, 11:06 -
Min mors voldsomme gener i overgangsalderen (arkiv)
By Tante Ana in forum Overgangsalder Arkiv 1999 - 2005Svar: 0Nyeste indlæg: 01-04-18, 16:35 -
Hjertebanken i overgangsalderen (arkiv)
By Tante Ana in forum Overgangsalder Arkiv 1999 - 2005Svar: 0Nyeste indlæg: 01-04-18, 14:43 -
Hvordan blev I 100% sikker på, I var i overgangsalderen?
By Tilje in forum Overgangsalder - genereltSvar: 18Nyeste indlæg: 28-04-05, 10:42
Besvar med citat

Bookmarks