Kære Anina.

Jeg lovede at komme tilbage med svar på dit indlæg - så nu prøver jeg så godt, jeg kan.

Citer Oprindeligt indsendt af Anina Se indlæg
Pengemangel!

Hvad er det?

Knokler vi ikke en vis legemsdel ud af bukserne?

Gjorde de syge ikke det samme før de blev syge?

Hvad nytter det, at vi/de gør - når statsgælden er betalt ud, før tiden, engang i 2010 (?) og en del af dem, der var med til at pukle pengene ind er nu for døde til at nyde "frugterne"? Og hvem er det, der har profiteret af at gælden er blevet stiftet i sin tid? Ikke de samme, der er blevet voksne i mellemtiden og nu skaber sig lige så grusomt over det, de var med til at spise op og nyde godt af - dagens beslutningstagere?

Hvilken glæde har jeg af tandlægetilskud, velvidende om at at enten har døde mennesker betalt for det eller, at mennesker døde før at penge kunne spares og flyttes?

Det er nemlig ikke sådan, at der er penge nok i de forskellige sundhedssektorer. penge "mangler" alle vegne i sundheds- og plejesektoren! Hvordan skal jeg så kunne glædes over tandlægetilskud, velvidende om at kræftbehandlingen halter langt bagud og de folkevalgte (= os selv) har den frækhed (!) at udnævne dem selv til en flok små Vorherrer, der "beordrer kræften" at vente til der er plads på hospitalet, eller plads i scanneren, eller plads til kemo, eller at man hver dag fortæller nogle, at det "kan ikke betale sig" at behandle dem, mens det samme end ikke kommer på tale hverken i Puerto Rico eller på Cuba? Og når de enkelte, der endnu ikke har mistet alle kræfter og endnu ikke nåede at formøble alt deres friværdi - rejser udenlands og bliver enten helbredt, eller får nogle gode år tilbage alligevel? Hvad skal man sige til det?

Og hvad er "pengemangel" egentligt? Er det fordi der mangler penge i kassen? Er det fordi der kommer ikke penge nok i skatterne? Er det fordi vi ikke har pengene? Hvor kommer denne "pengemangel" fra?

Pengemanglen kommer af, at "nogen" har bestemt, at der ikke skan være flere penge i puljen, end der er!
Vi er 120% enige! Ingen tvivl om det.

Jeg ville også ønske, at politikerne ville tænke lidt mere på mennesket i stedet for penge! Jeg ville også ønske, at der ikke var ventetid på sygehusene - at alle, der har behov for hjælp, får den omgående - at der ikke skal være begrænsninger på den hjælp, der skal gives - og jeg kunne blive ved. Jeg ville i det hele taget ønske et samfund, som du beskriver.

Sådan ER det jo bare ikke! De lovgivende magter har nu engang besluttet, hvordan pengene i samfundet fordeles, og de lovgivende magter er mennesker, der alle som en har deres på det tørre! De kan jo bare betale sig fra ventelisterne og tandlægeregningerne. De behøver ikke finde sig i at få 75 forskellige hjemmehjælpere på en måned! De behøver ikke ligge i en hospitalsseng og vente, fordi de ikke kan få plads på et plejehjem! De behøver ikke blive proppet med beroligende medicin, fordi personalet ikke har den fornødne tid til den omsorg, som burde være en selvfølge. De vil, til enhver tid, kunne betale sig fra det hele!

Det er ikke mere ildsjælen fra samfundets lavtlønnede del, der sidder derinde og bestemmer, men akademikeren, som selv er vokset op i et velstillet hjem, og som derfor ikke aner en disse om, hvad det vil sige, ikke at have råd til noget som helst!

De sidste mange år er det blevet værre og værre, og jeg tror ikke på, at den "onde" spiral er stoppet endnu. Hvad nytter det så bare at "fylde mere oveni"? Her tænker jeg på den omtalte fertilitetsbehandling for lesbiske kvinder. Pengene til den behandling bliver jo taget fra noget andet, og hvad hjælper det?

Det er en holdningsændring i hele samfundet, der skal til. Det hjælper ikke noget, at vi sidder et par stykker i et lille forum på Internettet og forarges over tingenes tilstand. Der skal en folkebevægelse til - noget i stil med "Nej til atomkraft" i 70'erne! Jeg tvivler på, der er en eneste poltiker, der vil gå i spidsen! Kan I forestille jer Helle Thorning kæmpe for det? Nej vel?

Jeg vil stadig foretrække højere tandlægetilskud, så ældre mennesker i dag har råd til at passe deres tænder - det handler også om livskvalitet. Så må lesbiske altså bagerst i køen.

Lægeløftet????? Det er lige så udhulet som præstens Fadervor i kirken! Det, der i gamle dage var "et kald" er i dag blot et job som alle andre - bortset fra, at de er bedre betalt end de fleste!