Lisbeth Knudsens Blog: "Kan man skrive kritisk om læger?"

rosa uhrenholt nielsen, 15. september 2009 kl. 13:00

Doris Møller 15. september 2009 kl. 07:53

(Til Martin Germann) Ok, så har jeg misforstået dig. Så mener du tilsyneladende alligevel ikke, at årsagen til, at den ene gruppe piskesmældsramte ikke klarede sig så godt var, at de fik behandling for piskesmældet, i modsætning til den gruppe som klarede sig allerbedst, som jo ingen behandling fik.

Men hvad mener du så? Undskyld mig, men dine udtalelser virker meget selvmodsigende!
Doris. Lige for at supplere dig. kik lidt på dette link, det giver nok lidt forståelse for problematikkens omkring piskesmæld og mange andre lidelser og deres omfang: http://ugebreveta4.dk/2008/200834/ba..._grundlag.aspx

Martin: hvad er der for nogle undersøgelser du henviser til?

rosa uhrenholt nielsen, 15. september 2009 kl. 18:14
Martin Germann 15. september 2009 kl. 14:29

Til Rosa. Rigtig fin artikel du henviser til. Jeg har læst den og tager du kun udgangspunkt i forholdene omkring piskesmæld (og ikke depression hvor der findes næsten modsatrettet konklusion)underbygger den alt hvad jeg har nævnt tidligere.Nemlig at piskesmældsofre har bedst af at komme væk fra sofaen.Det står meget tydelig skrevet i den artikel op til flere steder

Super godt. Iøvrigt findes der flere store undersøgelser som danner grundlag for mine indlæg.For at få adgang til dem kræves at du har adgang til de store forskningsdatabaser som eks pubmed.
Martin

Nemlig, den er helt fin. Især fordi det er udgangspunkt i alt, hvad I foretager jer, desværre. I går ind for den holistiske retning, altså at krop og psyke er een enhed. I arbejder bare ikke ud fra det.

Jeres argumentation bygger derpå videre denne tese. For det er tildels korrekt.
Til gengæld kører i videre omkring, at det er depresssionen, som kom først, når I argumenterer omkring Piskesmæld og lign. lidelser. Og I undlader dermed at tage stilling til, om vedkommende har tendenser i sådan retning.

Ligesom mænds og kvinders psyke og biologi er vidt forskellig, det bliver også ofte overset. Hønen og ægget om igen.

Selv om I som læger burde køre videre i psykologiens spor: ethvert tab påfører konsekvenser, uanset årsagen, og at der burde være plads til at lade kroppen, og dermed sjælen, finde sig tilrette i den nye retning, som denne skade har påført.

I psykiatrien arbejder de for recovery, (tiden arbejder for at vedkommende kan vende tilbage til oprindelige tilstand i fred og ro, og i dens eget tempo, eftersom naturen er den bedste helbreder, med den hjælp som er nødvendig for at komme sig, derfor grundig undersøgelser først). Hvorfor arbejder de somatiske læger ikke ud fra samme retning?

I stedet starter sundhedssystemet og landets kommuner, med hjælp fra lægerne, med en øjeblikkelig klapjagt på vedkommende, for at få dem tilbage på job.

Enhver ulykke, eller en nypåført skade, vil vel pr. automatik medføre en vis form for angst ved tabet af ens normale funktion, og dermed nedtur. Altså depressionslignende tilstand. Og skal vedkommende nysyg yderligere påføres angsten for ikke at kunne overholde de forpligtelser, samfundet påbyder, samtidig med de mange smerter, som også er en følge-virkning, går det galt.

Det kan der nu, for mig at se, kun opstå en uhyggelig stresspåvirkning af vedkommende ved. og især, når vedkommende yderligere bliver mistænkeliggjort.

Den fremgangsmåde ender meget ofte galt. For der er mig bekendt ikke lavet undersøgelser af langtidskonsekvenserne? Kender du nogen?

rosa uhrenholt nielsen, 15. september 2009 kl. 23:30

Martin. Var det sådanne undersøgelser, som den (link) herunder, du henviser til? Den var, mig bekendt, med til at danne præcedens for hurtigt tilbage på job.

Jeg personligt synes ikke, den kan bruges til ret meget, især ikke, når der forinden var foretaget grundig sortering. Og især, når Hjørring nu har en overrepræsentation af langtidssygemeldte, med dertilhørende evt. tab af forsørgelse. Samt at vurderinger efterfølgende returneres med fejlagtig bedømmelse og påbud om at sagen bør efterkontrolleres, evt omvurderes..

http://www.sygehusvendsyssel.rn.dk/N...mhossygemeldte

Venligst
Rosa