Bemærk venligst: Denne besvarelse vedhæftet som pdf-fil en følgeskrivelse via e-mail til alle parter inkl. et resumè til Greve Kommunes Teknik & Miljø afdeling som en forudaftalt opfølgning på den tidligere henvendelse. Bilagt/vedhæftet følgende pdf-filer:
Til Greve Kommunes Teknik & Miljø afdeling

Greve, den 16. september 2009

For nogle dage siden har jeg kontaktet Greve Kommunes Teknik & Miljø afdeling telefonisk, for at høre om Kommunens holdning til, at de kommunale adgangsveje til Askerød benyttes som reserve-parkeringspladser.

Min oplevelse af samtalen var, at Greve Kommune er pænt tolerant og vil selvfølgelig ikke fordrive enkelte personbiler parkerede på adgangsveje medmindre omfanget generelt påvirker adgangsmuligheder til Askerød.

Baggrunden for min henvendelse til Greve Kommunes Teknik & Miljø afdeling er Afdelingsbestyrelsens hensigt at genindføre parkeringsvagtfirmaet ParkZone AS med henvisning til, at dette skulle være den eneste måde at beskytte Askerød mod piratparkering. Problemet er blot, at dette handler om politik mere end det handler om beboernes tarv. Det handler mest om Borgmesterens krav om at Askerød finder en løsning på parkeringsproblemer, der udspringer af et stort underskud af parkeringspladser (under 0,5 parkeringsplads pr husstand mod 1,5 iflg. div. anbefalinger/forskrifter), og Afdelingsbestyrelsen i Askerød ønsker - gennem at genindføre ParkZone - slippe udenom at skulle etablere nye parkeringspladser på de dertil allerede reserverede arealer i bebyggelsen, i henhold til Lokalplanen.

Så hellere indføre en parkeringsordning ved ParkZone - velvidende, at denne ordning ikke kan fungere uden at de, af Kommunen ejede tilkørselsveje til Askerød (i så fald) må nødvendigvis fortsat benyttes som er integreret del af Askerøds egen parkeringsløsning. Det mener jeg er urimelig at udsætte os for, idet der jo ikke kommer flere parkeringspladser af, at et vagtfirma overtager opsyn med de, i forvejen for få parkeringspladser og da denne løsning kun kan fungere i kraft af "aflastning" på de kommunale adgangsveje til Askerød - vil jeg meget gerne høre om Greve Kommunes Teknik & Miljø afdeling er opmærksom på at - i realiteten - være part i en officiel parkeringsløsning i Askerød?

Jeg har korresponderet desangående med vores Afdelingsbestyrelse, hvor jeg stiller adskillige spørgsmål gældende netop disse forhold tillige med andre forhold i Askerød, der ikke har relevans for Teknik & Miljø afdelingen. Jeg vil derfor herunder citere fra korrespondancen den relevante part for Teknik & Miljø afdelingen og ellers vil jeg, for en god ordens skyld, til orientering vedhæfte denne mail det fulde ordlyd af mit svar til Afdelingsbestyrelsen.

Mit direkte spørgsmål til Teknik & Miljø afdelingen er - om Greve Kommune er indstillet på, fortsat er lægge arealer til den samlede parkeringsløsning i Askerød? Og i givet fald, hvor længe?

Bilejernes i Askerød problem er, at vi og vores gæster bliver flået af parkeringsvagtselskabet, mens vores Afdelingsbestyrelse snor sig for at undgå at anlægge nye parkeringspladser på der reserverede dertil arealer. Afdelingsbestyrelsens holdning afspejles tydeligt i, at selv i det kommende Helhedsplan er der ikke taget højde for vores reelle behov for at kunne parkere i det nødvendige omfang. Og så længe Greve Kommune ser stiltiende til, at de kommunale adgangsveje til Askerød benyttes til reserveparkering - vil endnu flere bilejere i beskæftigelse fraflytte Askerød, i kølvandet på de fraflytninger, der allerede er sket bl.a. af denne årsag.

I 2007 har jeg haft et læsebrev i Sydkysten om netop disse forhold (vedhæftet) og det lader til, at historien gentager sig, ikke mindst fordi Greve Kommune lukker øjnene for, at den "parkeringsløsning" Borgmesteren har stillet krav om - i realiteten ikke kunne gennemføres uden det kommunale "samarbejde" ved at lægge adgangsveje til.

Med venlig hilsen

I 2007 har jeg haft et læsebrev i Sydkysten om netop disse forhold (vedhæftet) og det lader til, at historien gentager sig, ikke mindst fordi Greve Kommune lukker øjnene for, at den "parkeringsløsning" Borgmesteren har stillet krav om - i realiteten ikke kunne gennemføres uden det kommunale "samarbejde" ved at lægge adgangsveje til.
Truslen om flere biler i Askerød er et mareridt.

Bragt først i Sydkysten i august 2007
og
i AT i september 2007

Jeg har med skræk læst i Sydkysten af 6. juni, at aftalen om den kommunale boliganvisningsret til Askerød er blevet forlænget til den 31.december 2010.

Når kommunen anviser bolig i Askerød, betyder det flere nye beboere med et job og - meget ofte også med en bil eller to i husstanden.

Truslen om flere biler i Askerød giver mig mareridt. Ikke flere biler i Askerød! Vi mangler dramatisk parkeringspladser selv til os, der bor her allerede. Vi parkerer på nakken af hinanden, og dem af os, der har forskudte arbejdstider, er henvist til at parkere ulovligt, hvor man bare kan klemme sig ind mellem andre i samme situation. Selv på græsplæner, i svingene, på kryds og tværs.

Vi er en bebyggelse med 722 husstande. Vi har kun 347 lovlige parkeringspladser til deling. Det er ikke nok. Det har det ikke været længe, og det vil heller ikke være nok fremover. Tværtimod bliver det værre, idet der er planer om en aftale med ParkZone A/S, der fremover skal administrere de (for) få parkeringspladser, vi har, hvilket betyder, at der vil blive udskrevet kontrolafgifter til alle der parkerer udenfor de afmærkede parkeringsbåse, uanset at de har en parkeringstilladeise i forruden.

Det vil sige alle, der kommer hjem senere end den almindelige fyraften + et par timer, vil betale kontrolafgifter, idet vi har for få parkeringspladser selv til os, der allerede bor her.

Vores bebyggelse er - som alle andre - omfattet af diverse lovgivninger, herunder Bygningsreglementet BR282. Her kan man læse, at der skal være mindst 1,5 parkeringsplads pr. boligenhed. I vores bebyggels4e er der under ½ parkeringsplads til hver husstand.

Da bebyggelsen blev opført i 1975 og siden udvidet med en ny tagetage på alle bygninger i 1993/94, var der ikke så mange biler, så i stedet for at anlægge mange tomme p-pladser, blev der i lokal planen reserveret områder til p-pladser til senere brug. Dette har dog lange udsigter, og i mellemtiden kommer vi, og specielt dem af os med forskudte arbejdstider, til at betale formuer i straf til ParkZone A/S for overhovedet at kunne parkere på hjemadressen.

De fraværende og fremtidige beboere med to køretøjer - eller arbejdsbilen med hjem - kommer til at stå i en endnu værre situation. Ejere af to biler i husstanden kommer til at betale 1200 kr. om året for en ekstra parkeringstilladelse, selvom der ikke er pladser nok til selv kun en bil pr. husstand!

Vore gæster? Ja, de må så komme med bus og tog. Her i Askerød er der nul parkeringspladser til gæster. Kommer gæsterne alligevel og venter i mere end 8 minutter, bliver også de pålagt kontrolafgifter til ParkZone A/S. Aftalen er ikke helt på plads endnu, men det bliver den.

Vort beboernævn/beboermøde er meget effektivt og plejer altid at gennemføre, hvad det mener er bedst for vor bebyggelse. Men lige netop en udvidelse af parkeringsarealet har ikke fået vort beboerdemokratiske blå stempel. I stedet får vi en aftale med ParkZone A/S.

Så please, boligsøgende med egen bil eller to - søg en bolig et andet sted.

Her i Askerød er der ikke plads til Jeres biler!