Endnu en "gammel" beboer flygter fra Askerød efter 32 år på samme adresse. Gengivet her med tilladelse dog anonymizeret. Brevet er en afslutning på en tidligere korrespondance mellem beboeren og et medlem af boligselskabets bestyrelse.

Og er du så klar over, at Parkzone regner med at komme tilbage til en ny kontrakt til Askerød, efter at det forskriftsmæssige år er gået siden Beboermødet har vedtaget sidst at kontrakten med Parkzone skulle ophøre?

Er du klar over , at det "nye" beboernævn reelt har disse hensigter, og at grunden til at Parkzonens planche-standere IKKE er blevet fjernet fra Askerød netop er, at gengangere i nævnet har i sinde at manipulere ordningen tilbage til Askerød? Det har jeg sort på hvidt i svar fra Afdelingsleder d. 3.06.2009.

Og tror du - kære XX - at jeg har lyst til at kæmpe en tidskrævende kamp på beboermøderne og senere - for at klare mig praktisk med manglende parkeringspladser, når jeg kommer hjem udslidt og træt midt om natten, og ser at jeg ingen steder kan parkere min bil? Og endda om vinteren - at jeg sørme skal køre med en sneskovl bag i bilen, for overhovedet at kunne komme ud af parkeringsbåsen - eller skulle rydde sneen væk, når jeg vender tilbage - for overhovedet at kunne køre ind i parkeringsbåsen, der er jo kun ledig fordi der ligger så meget is og sne i den, at ingen andre har "optaget" den?

Og tror du - kære XX - at dette problem overhovedet kan løses af et flertal på beboermøderne endsige hos Nævnet, der begge hovedsageligt består af arbejdsfrie personer, med oceaner af tid til rådighed for "beboerarbejdet", hvor de flestes første prioritering er, at have Cafè Ask eller at køre på gratis pensionistture? Altså mennesker, hvis prioriteringer ligger et helt andet sted - end mine eller andres, som skal af sted hver dag og har "bare" brug for en bolig og omgivelserne der fungerer?
Det lader til, at beboerens formodninger er nu bekræftet ved et svar fra den nyvalgte Afdelingsbestyrelse i Askerød:
Fra Beboeren til Afdelingsbestyrelsen, mail af d. 22. august 2009:

Kære medlemmer af afdelingsbestyrelsen i Askerød

Som beboer i Askerød vil jeg gerne bede hver af jer at svare på, om I ejer et eller flere motorkøretøjer indregistrerede på jeres adresser i Askerød, uanset om motorkøretøjet er ejet privat eller er en firmabil.

Begrundelsen for mit spørgsmål findes i den oplysning jeg har modtaget fra Ejendomskontoret. For nogen tid siden har jeg rettet et spørgsmål til Ejendomskontoret om grunden til, at skiltestandere ejet af Parkzone fortsat ikke er fjernet fra Askerød.

Jeg har modtaget et svar om, at det er hensigten, at kontrakten med Parkzone skal genindføres, hvorfor Afdelingsbestyrelsen ikke har sørget for, at Parkzonens skiltestandere ikke er blevet fjernet efter kontraktens ophør sidste efterår (2008 ).

Det er derfor nærliggende at formode at forslaget om genindførelsen af Parkzone i Askerød allerede ligger i støbeskeen, ikke mindst i anledning af Formanden hr. Fahlgrens Afskedsord til den forrige Nævnsformand i det sidste beboerblad, hvilket klart tyder på, at det forrige Beboernævnets politik bliver videreført uændret i fremtiden.

Jeg regner med, at når forslaget om genindførelsen af Parzone, eller andet parkeringsvagtfirma, først er fremsat til beslutning på Beboermødet - bliver det også vedtaget, idet det faste vælgerkorps i Askerød har i årevis bestået for største parten af ikke-bilejere.

Skulle det ske vil jeg anse mig selv og andre erhvervsaktive i Askerød, afhængige af egen transport til og fra arbejde - for at være svigtet af vores afdelingsbestyrelse. Ikke mindst da jeg ikke ser udvidelse af parkeringsfaciliteter medtaget i det kommende Helhedsplan.

Jeg kan tilføje, at iflg. statens standarder for etagebygeri kalkuleres der med 1,5 parkeringsplads pr lejemål. Hos os i Askerød har vi derimod kun 0,46 parkeringsplads til rådighed pr lejemål. En guldgrube for et parkeringsvagtfirma, hvilket flere beboere har måttet sande inden det forrige kontrakt var blevet bragt til ophør.

Derfor, med hensyn til overvejelserne vedr. det forventede forslag om genindførelsen af kontrakten med parkeringsvagtfirmaet - bedes I venligst besvare mit spørgsmål om I selv ejer et eller flere motorkøretøjer indregistrerede på jeres adresser i Askerød, uanset om motorkøretøjet er ejet privat eller er en firmabil.

På forhånd tak
Med venlig hilsen
Askerød, den 8. september 2009

Svar på dit brev af 22. august 2009 til Afdelingsbestyrelsen i Askerød

Afdelingsbestyrelsen har d. 22. august 2009 modtaget dit brev, hvori du spørger om flere ting vedr. parkeringsforholdene i Askerød.

Den forrige Afdelingsbestyrelse har d. 12. marts ansøgt Greve Kommunes Teknik & Miljø Afdeling om etablering af 23 stk. ekstra parkeringspladser i Askerød.

• 4 stk. p-pladser foreslås anlagt ved Gærdehuset
  • 11 stk. p-pladser ved Anders Plougs Allé
  • 8 stk. p-pladser anlægges ved Stamhuset i forbindelse med Helhedsplanens gennemførelse for Askerød
  • Endvidere foreslås den eksisterende kommunale lastbilparkering mod Godsvej flyttet over ved Grøftehusets p-plads som en permanent løsning.

Ansøgningen er baseret på Askerød ejendomsadministrationens registrering af parkeringsbehovet i Askerød i november og december måneder 2008. Denne registrering viste, at der kun i området omkring Gærdehuset var behov for yderligere parkeringspladser.

Den nuværende afdelingsbestyrelse er af den opfattelse, at den allerede indsendte ansøgning til Greve Kommunes Teknik & Miljø afdeling om bevilling af flere p-pladser i Askerød stadig står ved magt.

Da den daværende parkeringsordning med ParkZone blev indført, var der nogle ”børnesygdomme”.

Systemet var for ufleksibelt i forbindelse med, at alle straks skulle have p-billetter. Dette blev senere ændret til, at man kunne holde de første 3 timer uden parkeringsbillet.

Endvidere var bil nr. 2 meget dyr at betale p-billet for, 1.200 kr. om året.

Det er afdelingsbestyrelsens klare opfattelse, at indførelse af parkeringsordning i Askerød dengang gav markant flere p-pladser til rådighed for Askerøds beboere med bil og for alle Askerøds beboeres gæster med bil. Vi er derfor uforstående overfor eventuel modvilje overfor forslag om genindførelse af en parkeringsordning i Askerød.

Den ny afdelingsbestyrelse har brugt de sidste måneder på at sætte sig ind i den gamle afdelingsbestyrelses arbejde. Grundet ferieperioden og budgetlægning, har der endnu ikke været tid til at fremsætte forslag om genindførelse af parkeringsordning. Men det er vores intention at fremsætte forslag herom. Vi bliver dog nødt til at afvente svar fra Miljø & Teknik, før vi fremsætter forslaget på et beboermøde.

Vi ønsker dog at fremsætte et gennemarbejdet forslag, som bl.a. indebærer et symbolsk beløb for bil nr. 2, da vi godt er klar over, at nogle af beboerne er
afhængige af at have 2 biler i forbindelse med deres arbejde, således at det ikke bliver en urimelig økonomisk belastning for beboere i Askerød at have 2 biler.

Vi ønsker med forslaget ikke at straffe beboere med bil i Askerød. Derimod at forhindre udefra kommende biler at blive fast parkeret i Askerød, med den følge, at de optager beboernes parkeringspladser! Dette kan vel kun være positivt, da der så vil blive flere ledige parkeringspladser.

Da vi er valgt som beboernes repræsentanter på et beboermøde, er vi alle beboernes repræsentanter. Også for beboere i Askerød med bil. Vi vil arbejde for, at Askerød bliver et godt sted at bo for alle beboere i Askerød.

Det er imidlertid beboermødet, der er den højeste myndighed i Askerød. Det er enhver frit for at møde op til beboermøderne. Vi ser rigtig gerne, at der kommer mange flere til vores beboermøder og deltager i den demokratiske beslutningsproces. Jo flere, der kommer, jo bedre virker demokratiet. Vi opfordrer hver gang, der er beboermøde i Askerød til, at folk skal møde op, ved udsendelse af dagsordener endda på flere sprog og annoncering af dagsorden i Askerød Tidende, som nu er kommet op at stå igen, samt på Askerøds hjemmeside www.askeroed.dk.

Hvorvidt et eventuelt fremtidigt forslag om parkeringsordning bliver vedtaget eller afvist, er det ganske op til beboerdemokratiet i Askerød at afgøre.

Med venlig hilsen
Afdelingsbestyrelsen i Askerød