Viser resultater 1 til 3 af 3
Threaded View
-
25-08-09, 13:35 #1
Hæmmer kolesterolsænkende medicin D-vitaminet?
Forskerne ved, at dannelsen af D-vitaminet falder med alderen - og det gør også koncentrationen af 7-dehydrocholesterol i huden. Uden tilstrækkelig af 7-dehydrocholesterol i huden, har sollyset intet at omdanne til D-vitaminet. Forskere anser det for sandsynligt, at det er faldet af hudens indhold af 7-dehydrocholesterol, som er ansvarlig for det underskud af D-vitamin, der normalt kommer med alderen.
Heraf følger altså, at den kolesterolsænkende medicin kaldet statins eller HMG CoA reduktase-hæmmere, der hæmmer syntesen af 7-dehydrocholesterol, også hæmmer syntesen af vitamin D.
Pr. 25. maj 2006, findes der på MEDLINE ingen undersøgelser af effekten af statiner på D-vitaminet i en tidsperiode, hvor statiner anvendtes længere end tre måneder, og kun en enkelt undersøgelse ud af tre har beskæftiget sig med effekten af statiner på D-vitamin, hvor statiner anvendtes længere end en måned - var gennemført for 15 år siden. Et mindre antal kortfristede undersøgelser viste ingen effekt.
Derimod kunne man påvise et dramatisk fald af coenzym Q10 i kroppen, som følge af behandling med statiner i 6 måneder. Der er endvidere konstateret, at niveauer af coenzymet Q10 fortsætter med at falde i over 18 måneder efter ophør med statin-behandling. Hvad vil der ske så, når de fleste læger drømmer om, at statin-behandlingen skal være permanent, eller for raske mennesker - forebyggende, dvs. forever....
Man kan forvente, at der vil gå endnu længere tid før effekten af statinerne slår igennem og forårsager et fald i D-vitaminet. Forskellen mellem Q10 og D-vitaminet er i denne sammenhæng, at mens coenzymet Q10 måles direkte i blodet, tager det for 7-dehydrocholesterol et rum tid af nå op til hudens overflade og danne de nødvendige depoter af kolesterolet, sollyset ville (ellers) danne D-vitaminet af. Hvor lang tid skal der så gå, før statinerne skader dannelsen af D-vitaminet i menneskekroppen? Sandheden er, at ingen har nogen idé om, fordi ingen har gidet at undersøge det.
Frit efter Chris Masterjohn på Cholesterol-and-health.com i 2006. Det bliver interessant at se, om nogen "gad" undersøge det de sidste 3 år....• Som kronisk syg gennem en menneskealder, svigtet af læger, genvandt jeg helbredet det seneste årti, alene takket være fremragende medicinsk forskning, lægerne ikke har tid til at læse, og lære af. På denne hjemmeside står jeg for formidling af viden/videnskab, jeg høstede og lærte af på min vej tilbage til livet.
• Jeg er ikke en fan af alternativ medicin, jeg kun undtagelsesvis henviser til, men jeg er ikke fanatisk og kan skelne mellem fup og guld. Lægen Carsten Vagn-Hansen er afgjort guld, lige som hans beskedne hjemmeside. Om de fleste af hans bøger og pjecer kan man læse her.
• Er du ramt af lavt stofskifte, som syg eller pårørende - besøg vores "stofskifte-butik" (ikke webshop) og vores anden hjemmeside, det norske Forum For Stoffskiftesykdommer der byder på hundredtusinder personlige beretninger, et utal af norske og danske stofskiftesyge har betroet hinanden gennem mange år. Bemærk dog, at vores norske forum har afviklet brugeraktiviteter, og ikke længere optager nye brugere.
Lignende emner
-
C-vitaminet og Kræftens Bekæmpelse
By Tante Ana in forum Kræft for ulydigeSvar: 2Nyeste indlæg: 14-10-08, 20:42 -
Middelalderens medicin
By Tante Ana in forum Sundhed og sygdom - løst og fast om....Svar: 0Nyeste indlæg: 02-10-08, 23:10 -
Statiner - kolesterolsænkende lægemidler
By Tante Ana in forum Kolesterol / cholesterolSvar: 16Nyeste indlæg: 10-08-08, 16:21

Besvar med citat

Bookmarks