Viser resultater 1 til 8 af 8
Threaded View
-
13-08-09, 15:20 #5
Re: Askerød? Hvis skyld er det?
Endnu en "gammel" beboer flygter fra Askerød efter 32 år på samme adresse. Gengivet her med tilladelse dog anonymizeret. Brevet er en afslutning på en tidligere korrespondance mellem beboeren og et medlem af boligselskabets bestyrelse.Vi føler, at vi nu må sige farvel til Askerød, inden den bebudede huslejestigning på 11,6% bliver effektiv.
Farvel til vores søde naboer og andre i Askerød, og farvel til diskussionerne på beboermøderne. Men fra 1. august slipper vi også for:
- irritationen over, at afsendte e-mails returneres fra modtagere med effektive firewalls, fordi Askerød-serveren er blacklistet i hst.dsbl.org
- storskraldet foran opgangene alle ugens dage
- det henstillede skrald ved molokkerne
- skraldevognen, hvis motorlarm vækker os ca. 5:30 fredag morgen, når motoren går
- frygten for, at der endnu en gang kan blive sat ild til vores opgang
- frygten for, at det er vores bil det går ud over, næste gang der er brændende biler på parkeringspladsen
- nervøsiteten ved alle de mystiske personer, der ringer på hos os i stedet for hos dem, de har ærinde til
- de mørklagte stier i bebyggelse og gennemgange
- biler og knallerter, der farer afsted i det indre Askerød, også efter midnat
- væggene, der slår revner
- at andre, muligvis udefra kommende personer, sætter dagsordenen
- irritationen over, at vores gæster kan nå at få en P-bøde, hvis vi ikke er hjemme
Fremover er vores gæster forhåbentlig ikke længere nervøse for at besøge os. Og om nogle år vil vi forhåbentlig også føle os mere trygge end nu ved at færdes i et renoveret Askerød. Tak for denne gang.
Margit og Erling Dujardin
Askerød 1975-2008
Hej XX
Det bliver et langt svar, men vist nok det sidste, da jeg vil flytte fra Askerød lige så snart jeg får tildelt den rette bolig et andet sted, i et andet boligselskab, udenfor Bo-Vest.
Bemærk venligst, at ingen af de omtalte her kritik-punkter er rettet mod vores Ejendomskontor og medarbejdere, idet det handler udelukkende om de drifts-standarder, der udelukkende er fastlagt/styret af de respektive beboernævn gennem årene. Send derfor venligst IKKE Sorte Per videre til ejendomsfunktionærerne. De har gjort altid deres bedste, uanset hvilke (ringe) arbejdsbetingelserne de respektive beboernævn har budt dem.
Efter at det "nyvalgte" beboernævn i Askerød nu består af hele tre gengangere, der var jo også før med til at praktisere beboerarbejdet på en måde, jeg mener kun tilgodeser en del af beboere - må jeg indrømme, at tanken om at blive boende her er mig umådelig stressende. Jeg har derfor skrevet mig op til en bestemt boligtype et andet sted i et helt andet boligselskab, hvor driften af bebyggelsen prioriteres så højt, som det aldrig har været tilfælde i Askerød. Det tør jeg fremhæve på baggrund af de mange (32?) år jeg har boet her og selv om du har været bestyrelsesaktiv i VA lige så længe eller næsten - har du altså aldrig boet her og alt du ved om Askerød, stammer fra andenhåndsoplysninger. Jeg har derimod levet her, tæt på begivenhederne og udeladelserne - og den blotte tanke om fortsat at skulle leve her - både stresser mig og skræmmer mig.
Jeg har nemlig visse stigende med alderen behov for at kunne regne med at min bolig fungerer, at jeg kan vende hjem fra mit job på et hvilket som helst tidspunkt og finde et sted at parkere min bil i gåafstand fra min bolig. At jeg kan leve under velordnede forhold og hvor jeg ikke bliver ignoreret af mit eget beboernævn!
Jeg har brug for, på mine fridage at kunne tage et smut på besøg udenfor bebyggelsen, hvor jeg kan regne med at kunne finde en parkeringsplads når jeg vender tilbage igen. Her i Askerød - med undtagelse af juni, juli og august - er der nemlig ikke plads til alle biler, der IKKE kører og vender tilbage indenfor almindelig kontortid. Der er kun lidt over 0,4 parkeringsplads pr. husstand, så medmindre de mange ledige lejligheder forhåbentlig forbliver ledige - ser vi frem til en ny sæson med en vild parkering på kommunale arealer langs vores parkeringspladser, på kryds, tværs og diagonalt på græsarealerne. Vi er nemlig blevet snydt - kære XX - snydt for anlæg af nye parkeringspladser i overensstemmelse med den byggetilladelse der er blevet givet den gang (1992?) den øverste etage skulle bygges til. Der stod sort på hvidt - at antallet af parkeringspladser skulle udvides således at de reserverede arealer skulle tages i brug, når antallet af køretøjer i bebyggelsen steg som følge af at de nye boliger er blevet udlejet, endsige flere arbejdsaktive beboere forventedes at flytte ind i Askerød. Der blev vi snydt. I stedet fik vi ParkZone.
Jeg har brug, at kunne parkere min bil, som jeg har skullet det de sidste mange år UDEN at et parkeringsselskab udskriver parkeringsbøder til mig for det samme manglende P-bevis DE IKKE HAVDE OPLYST MIG OM ALLEREDE VAR UDSTEDT og ventede kun på at blive afhentet. Parkzone har sørme enten løjet for mig, eller selv ikke havde styr på deres egne P-beviser, hvilket resulterede i, at de har udset sig mig og - udskrevet p-bøder, lige ved min egen bolig (jeg havde siden 70-erne) - og hvor jeg nu bliver trukket i Retten for!! Og det på trods af - kære XX - at vi beboere har fået gentagende gange besked på, at ordningen var udelukkende møntet på de (ikke eksisterende) piratparkeringer og at "det aldrig nogensinde skulle gå ud over de lovlige beboere". Nævnet har bare glemt, at når man får en "omkostningsfri" aftale med et parkeringsselskab - vil det pågældende parkeringsselskab også udstede bøder til alle, uanset hvor "lovlige" de ellers er, fordi det er en forretning! Og således skal jeg nu i Retten, mange andre beboere har været udsat for lignende, men havde dog betalt for fredens skyld, og endnu flere gæster har oplevet lignende.... hvor det tegner klart, at Askerød ikke længere så gerne besøgtes af andre, da de jo ikke brød dem om vagterne liggende på lur, mens man var ude og hente et gæstekort. Og jeg kunne blive ved.
Er du klar over - kære XX - at jeg har INTET svar fået på nogle af mine henvendelser både FØR og efter at denne aftale med Parkzone var indgået? Hverken fra Parkzone selv, eller fra Beboernævnet? Er du klar over det? Er du klar over, at jeg ej heller har modtaget hverken svar eller nogen form for støtte fra Beboernævnet, efter at jeg kom i vanskelighederne - hverken fra Lone Binderup eller fra den daværende nævn-formand Kjøler, og dette på trods at jeg havde sendt pæne "råb-om-hjælp" i denne anledning?
Og er du så klar over, at Parkzone regner med at komme tilbage til en ny kontrakt til Askerød, efter at det forskriftsmæssige år er gået siden Beboermødet har vedtaget sidst at kontrakten med Parkzone skulle ophøre? Er du klar over , at det "nye" beboernævn reelt har disse hensigter, og at grunden til at Parkzonens planche-standere IKKE er blevet fjernet fra Askerød netop er, at gengangere i nævnet har i sinde at manipulere ordningen tilbage til Askerød? Det har jeg sort på hvidt i svar fra Afdelingsledern d. 3.06.2009. Og tror du - kære XX - at jeg har lyst til at kæmpe en tidskrævende kamp på beboermøderne og senere - for at klare mig praktisk med manglende parkeringspladser, når jeg kommer hjem udslidt og træt midt om natten, og ser at jeg ingen steder kan parkere min bil? Og endda om vinteren - at jeg sørme skal køre med en sneskovl bag i bilen, for overhovedet at kunne komme ud af parkeringsbåsen - eller skulle rydde sneen væk, når jeg vender tilbage - for overhovedet at kunne køre ind i parkeringsbåsen, der er jo kun ledig fordi der ligger så meget is og sne i den, at ingen andre har "optaget" den? Og tror du - kære XX - at dette problem overhovedet kan løses af et flertal på beboermøderne endsige hos Nævnet, der begge hovedsageligt består af arbejdsfrie personer, med oceaner af tid til rådighed for "beboerarbejdet", hvor de flestes første prioritering er, at have Cafè Ask eller at køre på gratis pensionistture? Altså mennesker, hvis prioriteringer ligger et helt andet sted - end mine eller andres, som skal af sted hver dag og har "bare" brug for en bolig og omgivelserne der fungerer?
Jeg har brug for, at når jeg henvender mig om rotteplage på baggrund af bygningsskader - at så disse bygningsskader bliver udbedret, så jeg ikke år efter år skal tåle nye "indflyttere" under mit gulv og udenfor i haven og inde i ydervægge....
Jeg har brug for, at slippe for en myreplage på en bedre måde, end at skulle dobbelt fuge alle gulvlister og sprækker i gulvet alle steder og rundt om i hele lejligheden - efter at henvendelsen til Ejendomskontoret for en 16-17 år siden resulterede med - intet andet end et undvigende svar om de "truende" huslejeforhøjelser (et standardsvar gennem mange år). Og dette på trods af, at der var myrer overalt i boligen: i maden, i næsen og ørerne (i sengen), under toiletbrættet, i badekarret, overalt i køkkenet og på et tv-skærm, hvor man ikke vidste om det var teksten, der bevægede sig eller om det var myrer.... Mellem bøgerne på reolerne. Der var myrer overalt. Og det blev det ved med, til jeg en skønne dag fik alle møbler flyttet til midten af lokalerne og fuget ALT til langs væglister og ved radiatiorør med silikone.... 12 (tolv) fulde silokone-sprøjter gik til at gøre lejligheden myrefri! Sådan er jeg blevet hjulpet, not! Tak!
Jeg har brug for, at nogen kan tage sig af det spildvarme, der unødigt varmer mit gulv flere steder, og jeg også brug for at slippe for varme-efterregning, selv om hvert eneste år fryser jeg her i boligen om vinteren, hvor temperaturen indendørs svinger mellem 19 og 21 grader og hvor jeg, på de kolde dage, enten skal tage væk på et langt besøg eller sidde med frakke og støvler på....
Jeg har brug for at kunne stege en pande frikadeller - uden at lugten hænger i luften i tre dage derefter, fordi "man" for flere år siden havde monteret emhætten UDEN at slutte den til udtræksrøret til udsugning!! Ved du - kære XX - hvor beskidt bliver det i boligen med et åbent køkken, hvis alt mados får lov til at spredes, i stedet for at ledes ud? Behøver jeg fortælle dig det? Nej, vel? Og behøver jeg så fortælle dig, at jeg begrænser min madlavning mest muligt af samme årsag? Nej, vel?
Og hvad med - kære XX - at når jeg skal bruge koldt vand til kaffen om morgenen, at der løber VARMT vand ud af hanen, i stedet for koldt, og at selv om man lader vandet "løbe" ½ time - bliver vandet alligevel ikke "rigtig" koldt før et stykke over kl. 10? Og er du klar over, at det kolde vand, der kommer ud af hanen er, som oftest, gult? Jeg har tappet en smule "koldt" vand efter at det fortsat ikke var koldt nok og fortsat gult efter ½ halv time - ind i en lille, hvid porcelænskål. Jeg har ladet vandet fordampe og kan nu fremvise for enhver, HVAD der er tilbage i skålen efter det "rene" "kolde" vand, vi her skal drikke og brygge vores kaffe/te på! Modbydelig, grim grå-gul belægning! Og dette er det vand vi drikker her, og børn og alle! Føj! Og det er altid alle mulige andres "skyld"! Så er det vandværkets, Så er det rørernes. Så er det ikke til at lave om på hvis huslejerne ikke skal stige! Skal jeg fortsætte, eller har du fanget pointen allerede?
Jeg har også brug for, at jeg kan slippe for at komme hjem til en kloak, der er (i årevis) gået "over bredderne" så hele min bolig stinker af hele opgangens afføring, fordi "man" har aldrig, fra de respektive beboernævn` side fundet det formålstjentligt at presse på, at vores kloaker bliver renoveret endsige udvidet efter at den øverste etage er blevet bygget til, for evigheder siden.
Jeg har også brug for at kunne tage brusebad stående, uden altid at skulle krybe siddende (med gammelt diskusprolaps i lænden) i et badekar fordi - lige siden de nye fliser var opsat på badeværelset den gang den øverste etage skulle etableres - har mine flisevægge på badeværelse "svømmet", dvs. var løse og ikke kunne tåle vand? Ved du så, at hver gang jeg har fået denne fejl krydset af ved gennemsyn af lejligheden (undt. sidste år) at den pågældende inspicerende ejendomsfunktionær (som har forladt sit job sidste år) har udbredt sig meget om, at hvis den slags skulle repareres, ville det gå ud over huslejen og at det er Beboernævnet, der bestemmer, hvad standarden for den indvendige vedligeholdelse der påhviler Ejendomskontoret - skal være. Og således har mine flisevægge på badeværelse "svømmet" frejdigt i årevis indtil den dag i dag!
Men lige netop disse "svømmende" vægge på badeværelset ikke så ofte kan komme i fare for at blive våde, da heller ikke vandtrykket i armaturet er stabilt. Først skal jeg bruge begge hænder for overhovedet at kunne åbne op for vandet (armaturet var udskiftet flere gange, men hver gang gik der ikke lang tid, før vandet i badeværelset igen IKKE fungerede, og nu fik jeg et 30 år gammelt armatur med henvisning til, at alle disse moderne bare ikke vil virke i Askerød). Så når jeg omsider får vandet frem - forsvinder vandtrykket og man skal igen til at justere op og ned for at kunne skylle håret eller resten af kroppen, eller bare når man vasker hænder. At vandet skifter mellem varmt og koldt "af sig selv" er heller ikke noget man kan gøre noget ved. Vel?
Det kan vel ikke være meningen - kære XX - at man, som beboer i et almennytigt boligselskab skal bruge masser af tid og nærmest kæmpe for at få den hjælp, man i andre selskaber bare har ret til? Vel?
Bemærk venligst, at denne lange klage-liste IKKE ER KLAGE OVER VORES EJENDOMSFUNKTIONÆRER!! De kan kun arbejde indenfor de rammer, der bestemmes af Beboernævnet. Sådan har det altid været og det er jo IKKE uden grund, at Askerød ikke kunne holde på nogen af de Afdelingsledere, der kom hertil efter Svend Clausen har kastet handsken i ringen for, efterhånden en del år siden! Nu har vi M. - en sikkert god, men totalt uerfaren mand til jobbet, hvilket gør ham til et nemt offer for de gamle rotter i "beboernævn-faget". Og nu skal han også til at være prygleknabe for alle, når byggeriet starter? Hvis han altså ikke falder om af stress forinden. Det skal nok gå godt altsammen.... not. Men det bliver altså uden mig som beboer, lige så snart den bestemte boligtype jeg har skrevet mig op til - bliver ledig.
Jeg kan så fortælle dig - kære XX - at jeg har selvfølgelig et flot netværk af venner, der bor andre steder og nogle af dem bor i andre almennytige bebygelser rundt om på Sjælland. Ingen af dem har de samme praktiske problemer forbundet med det "bare" at bo et sted, som vi har. Og ingen andre steder findes der en "beboernævns-praksis" som reelt gør bebyggelsen til et socialt projekt og til en Olde-Kolle for pensionister, på bekostning af de nødvendige drifts-opgaver såsom f.eks. istandsættelse af opgange (kun en gang i min tid) tillige med hovedrengøring af samme (kun en gang i min tid), og hvor hver gang der skal sættes et storprojekt i værk - er det diverse fælleshuse og alle mulige kontorer, der kommer først.... mens boliger kommer altid sidst. Bare tanken om en yderligere huslejestigning på over 11% (!!) forbundet med endnu et projekt dømt til at mislykkes, som alle de forrige var blevet (glem ikke hvor længe jeg har boet her, så jeg VED hvad jeg taler om!) - ja, det vil jeg bare ikke betale til, endnu en gang. Tak for kaffe siger jeg bare!
Jeg kan fortælle dig - kære XX - at min egen søn er jo flyttet for sig selv for en del år siden, og nu bor han på syvende etage i en bygning med superrene og vedligeholdte fællesarealer, hvor opgange bliver nymalet hvart tredje år, hvor han, uanset tidspunkt på døgnet, kan tappe iskoldt vand fra hanen og når han skal bruge varmt vand - løber det stærkt, frejdigt og nærmest kogende lige med det samme. Skulle der gå noget galt, er der telefontid til ejendomskontoret indenfor hele kontortiden og man omstilles altid til den rette person på fast- eller mobiltelefon. Og jeg kunne blive ved og ved... så - kære XX - det kan altså lade sig at gøre, at drive et boligområde med plads til både de ældre, de unge og de arbejdsaktive. Eventyrligt - kære XX - ikke sandt? Fuldstændig anderledes end her i Askerød, hvor beboeraktiviteter og sociale projekter prioriteres altid før alt andet.
Jeg kan også fortælle dig, at da jeg har stillet nogle ganske få spørgsmål om netop parkeringer - op rejste sig en fuldtids Ung Mor, der højt og tydeligt havde gjort opmærksom på, at hun ville i hvert fald ikke betale til parkeringspladser. At det var langt vigtigere med beboeraktiviteter og med legepladser. Hun lod sig ikke anfægte af mit svar, at også jeg betaler til beboeraktiviteter og legepladserne, selv om jeg ikke selv har brug for det og at det kun er i orden, at der skal være plads til alle... også mig, ikke? Nej. Det skulle jeg ikke forvente og jeg kunne bare fise af til Gentofte, hvis jeg havde fine fornemmelser. Kalder du det - kære XX - for den rette holdning til beboere i al almindelighed? Eller ser du - lige som jeg - en konsekvent bestræbelse på at udvikle Askerød til en lukket boform for ældre, enlige forældre på overførselsindkomster og andre med 6-16-arbejdstid - uden et større behov for et socialt liv udenfor bebyggelsen (medmindre gæsterne kommer med bus og tog, selvfølgelig). Det er lidt skarpt ridset op, men det er ikke desto mindre det som sker her - kære XX. Hvis du ikke kan være enig, er det kun fordi du enten ikke får de rette oplysninger - eller lukker øjnene for kendsgerninger. Jeg har, derimod - levet her en "yngre" menneskealder og har haft alle mine klager så tæt på livet som man kan.
Og nu glæder jeg mig til at flytte. Jeg glæder mig til at kunne lave mad igen, uden at have mados hængende alle vægne pga. dårlige installationer. Jeg glæder mig til at kunne bade uden at fliserne falder af i processen. Jeg glæder mig til koldt vand med det samme, når jeg åbner op for det. Og jeg glæder mig tilsvarende til, at når jeg skal vaske hænder eller bade - at en gang indstillet varme vand - bliver også ved med at være så varmt som det skal være lige indtil jeg lukker for vandet igen. Jeg glæder mig til, bare at kunne gå ind, uden at risikere at blive mødt af kloaklugt allerede ved hoveddøren. Jeg glæder mig til ikke at fryse om vinteren. Jeg glæder mig til at slippe for rotter under gulvet og jeg glæder mig til "bare" at få lov til at bo i min bolig, uden at det skal kræve så meget "administration" af mig, bare at kunne bebo en bolig. Og frem for alt - glæder jeg mig til at opleve et beboerdemokrati, hvor mine få (over SÅ mange år) henvendelser BLIVER besvaret, og taget hånd om! Det glæder jeg mig til, mest af alt, at bliver respekteret som beboer, også selv om jeg ikke tilhører en bestemt beboergruppe og hvor MIN huslejekvittering giver mig samme RETTIGHEDER som den giver andre!
Tror du virkelig, kære XX, med hånden på hjertet? Tror du virkelig, at det er værd at spilde sine resterende leveår på at slås for retten til at bo i fred et sted, hvor flertallet har bestemt, skal være en Olde-Kolle og et socialt projekt, i stedet for en bekvem boform, man betaler penge for og får det man betaler for? Askerød har været billig før, men det er det ikke mere. Langt fra. Jeg kommer til at betale for tilsvarende og smukt vedligeholdt ny bolig jeg venter på - omkring 1500 kr. mindre om måneden. Og forskellen bliver endnu større, når "Helhedsplanen" gennemføres. Tænk bare - ikke alene lettere for pengepungen men også lettere for sjælen og trivslen. Er det ikke bare noget dejligt at se frem til?
Med venlig hilsen
***Alle kan altid sende en kommentar til os, ved at klikke HER!
Lignende emner
-
Kan man blive gravid hvis man er i overgangsalderen ?
By Tante Ana in forum Overgangsalder - genereltSvar: 2Nyeste indlæg: 14-06-07, 10:29 -
Hvis velsignelse.... de nye fattige lande i EU?
By Anina W. in forum © AninaSvar: 4Nyeste indlæg: 05-06-06, 15:52 -
Hvis du vidste...
By Anina W. in forum Dagens gruk!Svar: 2Nyeste indlæg: 25-09-05, 12:31 -
Hvis kærligheden gør ondt....(et link)
By admin in forum Tips og ideerSvar: 0Nyeste indlæg: 27-02-05, 14:07

Besvar med citat

Bookmarks