Ja, når man først "falder i" - risikerer man at blive hængende.... når det er en god oplevelse...

Som ung pige læste jeg for første gang bøger, der var skrevet af en canadisk læge, som skrev om medicinske forskere før og i hans egen samtid... Det var en læsning for guderne, mente jeg dengang og mener det fortsat....

Paul de Kruifs bøger, hver og een, burde være en obligatorisk læsning for hver lægestuderende og for hver sygeplejeelev. Det burde det, men det er det ikke..... Og Paul de Kruifs bøger? ja, de bliver ikke engang udgivet mere i Skandinavien. Det er et stort tab for anvendt medicin, for sygepleje og i sidste instans... os selv, som altid er afhængige af udfaldet af den behandlig vi modtager, når vi er blevet syge....

Det er hensigten, at omtalen af alle Paul de Kruifs bøger skal med i vores Bibliotek her på siden... og når det sker, på et tidspunkt, vil jeg benytte dette kapitel fra Paul de Kruifs bog "Dødens Banemænd" fra 1932 og Semmelweis. De fødendes frelser samt Kapitlet om opdagelsen af insulin her... - som eksempler på Paul de Kruifs arbejde og budskab, og derved forhåbentlig.... lokke nogle af os til at skaffe bøgerne på Antikvariat.net. eller på Biblioteket.dk og opnå derved noget af det bedste og berigende "tidsfordriv" enhver kan ønske sig.