Viser resultater 1 til 10 af 10
Emne: Sol - Lægen (II)
Threaded View
-
17-05-09, 13:11 #6
Re: Sol-Lægen Auguste Rollier
Når solen alene kunne frelse den dødsdømte lille R. R. fra Wien, der var gennemsyret af tuberkulose-mikrober.... Når solen ikke alene ved egen kraft kunde forhindre hans død, men også forvandle ham til et menneske af overlegen fysik..... Når tuberkulosen, når den først har fat, sender børn fra hjem og skole, fra uddannelse til livskampen for at de tre år igennem kan blive solbehandlet....
Ville det så ikke - selvom Rollier har fået en ny, international klinik, der også er et fagligt uddannelsessted, hvor patienterne kan lære et fag, splitternøgne i solen, i sengen - have været tåbeligt kun at nøjes blot med gamle Doktor Sols helbredende kraft?
Rollier er måske en evangeliermand, en poet, lidt af en mystiker, der er nok for den tørre videnskab at hænge sin hat på, men dum er han ikke. Han startede i 1910 sin forebyggende behandling af børn og ungdom, der i sig havde spiren til tuberkulosen. Det var ganske lette tilfælde, endnu for intet at regne..... Børnene var lidt sarte, de blev let trætte, men ikke noget alvorligt....
Hvis de ikke fik en eller anden let sygdom, som mæslinger eller en fæl forkølelse, som bragte tuberkulosen til udbrud, så ville det vare længe, inden de blev alvorligt syge, og måske "voksede de fra det"?
Han tog sygdommen i opløbet. Han indrullerede disse truede børn i sin nye skole - en spartansk skole, mere primitiv end de friske tømmerhuse, der bygges i det vestlige Amerika, noget ganske andet end de kostbare uhyrer af mursten og glas, hvormed villakommuner og amter ruinerer deres økonomi. Han tog fat med disse truede børn, ganske som han var begyndt med de alvorligt syge. Blot hurtigere. Det varede ikke en uge, før de var helt nøgne ude i solen. Når sommeren var borte, og solen skinnede på vintersneen, kunde man se en horde af solbrændte små lømler, bare iført et lændeklæde, fare ud af Les Noisetiers ved Cergnat i drengekolonien. De styrter sig over deres ski. De slynger skolegrejerne over skulderen. Så af sted på skiene, råbende mod solen, brune mod sneen - ud for at lære og læse i det fri.
***• Som kronisk syg gennem en menneskealder, svigtet af læger, genvandt jeg helbredet det seneste årti, alene takket være fremragende medicinsk forskning, lægerne ikke har tid til at læse, og lære af. På denne hjemmeside står jeg for formidling af viden/videnskab, jeg høstede og lærte af på min vej tilbage til livet.
• Jeg er ikke en fan af alternativ medicin, jeg kun undtagelsesvis henviser til, men jeg er ikke fanatisk og kan skelne mellem fup og guld. Lægen Carsten Vagn-Hansen er afgjort guld, lige som hans beskedne hjemmeside. Om de fleste af hans bøger og pjecer kan man læse her.
• Er du ramt af lavt stofskifte, som syg eller pårørende - besøg vores "stofskifte-butik" (ikke webshop) og vores anden hjemmeside, det norske Forum For Stoffskiftesykdommer der byder på hundredtusinder personlige beretninger, et utal af norske og danske stofskiftesyge har betroet hinanden gennem mange år. Bemærk dog, at vores norske forum har afviklet brugeraktiviteter, og ikke længere optager nye brugere.
Lignende emner
-
Patienter brænder lægen af
By Anina W. in forum "Løst og fast" - blandet landhandelSvar: 0Nyeste indlæg: 17-03-08, 10:52 -
Mary Shomons og vores kamp for tid og forståelse hos lægen
By Annemarie in forum Stofskifte - thyreoidea relaterede sygdommeSvar: 0Nyeste indlæg: 14-06-07, 13:42

Besvar med citat

Bookmarks