Viser resultater 1 til 4 af 4
Emne: Løgnen om Calcium.
Threaded View
-
27-04-09, 01:49 #4
Re: Løgnen om Calcium.
Ja, det synes jeg også er meget "mystisk". Mystisk, at ingen kan finde ud af det. Meeeen... jeg har kæmpet med at finde rundt i den jungle af viden om kosttilskud."- af årsager, der endnu ikke er helt klare, har behandlingen med kalciumtilskud med henblik på at forbedre knogleintegritet stort set været virkningsløs."
Og så falder jeg over, at hvis man tager smertestillende medicin, så ødelægges det K-vitamin, man har i kroppen. Dette K-vitamin er nødvendigt for calcium-overførslen til knoglerne.
Så er der jo også D-vitamin og Magnesium (Cal-mag).
Men se her, hvad der står om smertestillende og K-vitaminer:
Proteiner er bygget op af aminosyrer. Vitamin K ændrer en specifik aminosyre (glutamat) i nogle specifikke proteiner. Denne ændring gør proteinerne i stand til at binde kalcium, hvilket er essentielt for blodets størkningsproces. Vitamin K har en vigtig rolle i dannelsen af andre proteiner som for eksempel osteokalcin, der muliggør kalkaflejringen i knoglevævet.
Længere tids brug af en række lægemidler kan give K-vitamin mangel:
- Antibiotika behandling
- Syreneutraliserende midler
- Acetylsalicylsyre-præparater
- Paraffinolie mod forstoppelse
- Blodfortyndende præparater af typen som indeholder warfarin og dikumarol
- Slankemidlet Xenical
Kilde: http://www.netdoktor.dk/vitaminer/vitamink.htm
Hvis man så på Netdoktor læser om Knogleskørhed, så står der INTET om K-vitamin-mangel, selvom det burde være indlysende, når ufatteligt mange mennesker spiser smertestillende eller anden medicin. Hvorfor i alverden nævnes K-vitamin IKKE, når man henviser fra K-vitamin til siden om Knogleskørhed? Er det en hemmelighed, at det halve af befolkningen burde tage K-vitaminer?
Se her... ikke eet ord om K-vitaminer.
For lidt kalcium i kosten, for lidt D-vitamin, manglende motion og undervægt kan medføre, at man opbygger for lidt knogle.
Kilde: http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fak...leskoerhed.htm
Og så for at fuldende det, så sidder mange ældre indespærret på plejehjem, hvor der ikke er tid til at komme ud i solen, så de heller ikke får suppleret deres D-vitamin-behov... og måske efter et langt arbejdsliv indespærret på et arbejde uden adgang til sollys... bortset fra en ferie.
Så jeg tvivler på, at de anbefalede 400 i.e. D-vitamin - uden at skrive D3-vitamin - kombineret med smertestillende medicin og paraffinolie mod forstoppelse pga. stillesiddende hverdag nytter noget som helst... hvis ikke der samtidig suppleres med K-vitaminer.
Det er sandelig ikke nemt at gennemskue, hvad man skal proppe i munden... og slet ikke hvis man ovenikøbet spiser medicin. Jeg troede, at et Sundheds- og Forebyggelsesministerium sørgede for oplysning til borgerne om det.
Og så tænker jeg: "Du er, hvad du spiser." - "... og du bliver, som Sundheds- og Forebyggelsesministeren ønsker det." 
• "Gammeljomfruer er damer, som har hornhinden i behold" (Siw, 10 år).
• "Børn bader nøgne, men voksne vil helst skjule sine ældre dele." (Peter 8 år)
• "De ældre kan ikke få børn. Deres æggestokke er slidte, og desuden har mændene problemer med protesen." (Christian 8 år)
Lignende emner
-
Mineralernes virke: calcium, magnesium
By Linda in forum © LindaSvar: 7Nyeste indlæg: 11-11-08, 17:41

Besvar med citat

Bookmarks