Viser resultater 1 til 9 af 9
Threaded View
-
09-09-08, 20:09 #7
Re: Højt kolesterol, lavt D-vitamin og deres betydning
Opdatering: oktober 2007 - Godt nyt. Eller er det dårligt nyt... En god dårlig nyhed, ja... det lyder rigtigt. For det første har jeg ikke fået dette års D-vitaminniveau endnu, så vent cirka 14 dage, men jeg formoder, at jeg ligger under 20 nmol/L (det er et temmelig frit skøn). Men jeg har opdaget, at mit kalium lå lidt lavt på 3,3 (anbefalet 3,5 til 5,0), og det er ikke så alvorligt, og jeg spiser temmelig meget kalium (dog ikke nok). Det må så enten forsøges med ekstra tilskud eller måske med en banan regelmæssigt. Jeg kan godt lide bananer.
Kolesterol. Åh ja.? Her er tallene. Tallene i parentes angiver det optimale niveau på min læges computer. Serum kolesterol 5,62 mmol(L (0,00-5,00). LDL "lede" kolesterol 4,51 mmol/L (0,00-4,00). HDL "gode" kolesterol 1,11 mmol/L (over 1,00). Triglycerider 2,03 mmol/L (under 1,7 fastende, hvilket jeg var). Serum kolesterol/HDL ratio 5,06 (0,00-5,00). Det vil sige et let forhøjet kolesteroltal (stadig i niveau med det engelske gennemsnitstal på 5,7) ifølge forskningen. Men bemærk, at serumkolesterol for englændere er faktisk nu 4 mmol/L (skal lægens pc opdateres?), hvilket betyder, at 5 er bare så meget forældet, søde. Min læge anbefalede det sædvanlige vedrørende diæten - gav mig en pæn folder - og en invitation til at prøve statiner på et senere tidspunkt.
Dejligt, men nej tak. Min diæt er allerede god. Den kan ikke ændres meget. Mit BMI er optimalt. Hvis jeg ligger på cirka 20 nmol/L på D-vitamin (eller det siger jeg), så ligger jeg 30 under minimumsgrænsen, hvilket kan forklare, hvorfor jeg ligger en lille smule højt i totalkolesteroltallet. Så hvad ville der ske, hvis mit D-vitamin steg? Tja... først må jeg virkelig bevise mine anstrengelser for at opnå højere D-vitamin-værdier, men selv trods det, må jeg vist indstille mig på at skulle diskutere det med min brors sceptiske endokrinolog.
Hvor grotesk er det, at i mange af de ovennævnte værdier er 0,00 normale, når vi ved, at noget kolesterol er godt for dig og er et tegn på, at du er i live? Det er meget sandsynligt, at vi kun har tal, der tyder på, at man skal ligge under noget. Men hvad skal det være mere end? Svar udbedes venligst på et postkort. Da resten af min blodprøve så fin ud (jeg fik at vide, at mit calcium var "godt og højt" mundtligt med et smil, og at jeg ikke har nogle symptomer på hypercalcemia), så bevarer min teori sin vægt. Jeg har let forhøjet kolesteroltal og ved, at jeg havde lavt D-vitamin sidste år og sikkert stadig har.
To bemærkelsesværdige ting viste sig på 2 år. Et tilfælde? Næppe. Og mit kalium er meget sandsynligt ikke forbundet med det eller spiller sikkert kun en lille birolle. Hold øje med siden her, fordi når jeg får oplyst mit D-vitaminniveau, kommer der er ny blog. Farvel for denne gang.
Opdatering: 4. oktober 2007 - hvis du har en ledig stund, så kast et blik på denne, britiske artikel.
Fortsættelse følger.....
Meget mere om kolesterol og statiner, læs her• Som kronisk syg gennem en menneskealder, svigtet af læger, genvandt jeg helbredet det seneste årti, alene takket være fremragende medicinsk forskning, lægerne ikke har tid til at læse, og lære af. På denne hjemmeside står jeg for formidling af viden/videnskab, jeg høstede og lærte af på min vej tilbage til livet.
• Jeg er ikke en fan af alternativ medicin, jeg kun undtagelsesvis henviser til, men jeg er ikke fanatisk og kan skelne mellem fup og guld. Lægen Carsten Vagn-Hansen er afgjort guld, lige som hans beskedne hjemmeside. Om de fleste af hans bøger og pjecer kan man læse her.
• Er du ramt af lavt stofskifte, som syg eller pårørende - besøg vores "stofskifte-butik" (ikke webshop) og vores anden hjemmeside, det norske Forum For Stoffskiftesykdommer der byder på hundredtusinder personlige beretninger, et utal af norske og danske stofskiftesyge har betroet hinanden gennem mange år. Bemærk dog, at vores norske forum har afviklet brugeraktiviteter, og ikke længere optager nye brugere.
Lignende emner
-
Forbindelse mellem lavt D-vitamin og lavt stofskifte
By Anisa in forum Forum: D-vitaminSvar: 0Nyeste indlæg: 15-12-07, 10:30 -
Sammenhæng mellem lavt D-vitamin og lavt stofskifte
By Anisa in forum Forum: D-vitaminSvar: 0Nyeste indlæg: 15-12-07, 10:28

Bookmarks