Man bliver lykkelig af at hjælpe andre

Carsten Vagn-Hansen stoppede for mange år siden som praktiserende læge, men den del af arbejdet, der handler om at rådgive folk om sygdom og sundhed og om, hvordan de ved egen hjælp kan få et bedre liv, er han slet ikke færdig med.

Carsten Vagn-Hansen mærker ikke meget til alderen, ud ver at han er blevet lidt mere stiv i det. – Jeg har heller ikke det samme overskud til at arbejde fra morgen til aften, som jeg har gjort hele livet. Nu stopper jeg et par timer før klokken 22, så jeg også får set tv-nyheder og læst aviser, siger Carsten Vagn-Hansen. (...)

– Under krigen, hvor man på grund af fødevaremangel måtte leve af det, man selv kunne dyrke, så man ikke meget til læger. Folk levede sundere. Og på landet var der kloge mænd og koner. Vi havde et nabopar, som kunne helbrede med magnetiske strygninger – det man i dag kalder for healing – og de kunne hjælpe vores karle, når de havde ondt i ryggen og maven og havde forstuvninger. Det har ligget som en ballast, at naturen er en stor læge. Jeg plejer at sige, at de tre store læger er Vorherre, tiden og naturen. 95 procent bliver raske af sig selv i løbet af 14 dage, men man skal selvfølgelig gå til læge, hvis der er noget alvorligt i vejen.

Læs mere på Kristeligt Dagblad

Meget fin artikel, men jeg er jo også "partisk", ikk`?