Viser resultater 1 til 9 af 9
Threaded View
-
13-08-08, 10:22 #6
Re: Højt kolesterol, lavt D-vitamin og deres betydning
Opdatering: 25. september 2007 - Jeg har fundet ud af, at mit D-vitaminniveau sidste år var 10 nmol/L. Det er temmelig langt fra det ønskede på 50 nmol/L+ og ER klassificeret som en mangeltilstand. Den gode nyhed er dog, at jeg snart vil fortælle (relevant eller måske ikke) om resultaterne af en række MOT-blodprøver (generelt helbredstjek/red.), som inkluderer mit kolesteroltal, D-vitamin og calcium, og måske nogle få andre ting. Hvis jeg ikke finder antydning af forbindelse, vil jeg afslutte min undersøgelse her. Det betyder stadig ikke, at jeg tager fejl, men af en anden grund er jeg måske ikke den perfekte person at vurdere. Men det tror jeg nu, at jeg er, og håber. Kryds fingre. Hvis alt går efter planen lægger jeg mine analyser i en ny blog med et iørefaldende navn. Og I bliver selvfølgelig de første, der hører om det. Jeg har en fast læserskare på denne side. Og forresten... for at få noget på det rene, så når jeg henviser til at være asiat, så refererer jeg til dette som asiat i britisk forstand. Dvs. Pakistansk/indisk/fra Bangladesh. Ikke kinesisk eller japansk. Det er selvfølgelig indlysende, at der ikke kan være mange østasiater, der hedder Mo, men jeg vil bare gøre det klart for ikke-britiske læsere. Det gør dog ingen forskel for budskabet i denne blog, idet D-vitamin er et globalt problem, og syd/øst-asiaternes dannelse af D-vitamin er temmelig påvirket af deres hudpigment. Jeg vil også gerne tilføje, at tilsætningen af calcium i statinet Lipitor må være begrundet med, at Lipitor griber ind i kroppens calcium-omsætning, hvorfor en tilsætning af calcium i Lipitor skal kunne råde bod på det calciumtab, som er en følge af indtagelse af Lipitor. Det er muligt, at Lipitor kun ligner D-vitaminet på den måde komponenterne samarbejder, og ikke fordi de reelt har samme egenskaber, som D-vitaminet. Altså, for at komme tilbage til Syd-asiaterne og deres karakteristiske D-vitaminmangel (min undskyldning til ikke-syd-asiaterne. "Diskriminationen" ophører snart
) i det mindste i UK, hvis man indregner stress som en enorm medvirkende faktor til opståen af CVD (kardiovaskulære sygdomme/red.) tillige med en D-vitaminmangel, så giver det faktisk mening, når man ser på det som helhed. Der kan være en betydelig socialt stress man udsættes for fra venner, familie og deres forventninger til èn. Og med hensyn til stereotyper, sydasiater i almindelige jobs, om de så er kioskejere eller læger - kan disse medføre en temmelig stor belastning for hver enkel. For nogen mere end for andre, idet vi har jo individuelle stresstærskler. Dette er blot et bud på nogle af faktorer, der kan spille ind. Hvorom alt er - fylder jeg 28 år om nogle få dage, og må hellere nyde denne dag, i stedet for at gruble over D-vitaminet.
Opdatering: 30. september 2007 - I dag bliver jeg 28. Hvad har dette med mit indlæg at gøre? Intet. Men i morgen vil jeg får mest muligt ud af mine blodprøvesvar, mit D-vitamin kan tage lidt længere tid, men hvis vi antager, at det med 10 nmol/L sidste år, behandlet med 400 IU D2 sjældent ændrer i blodet, så er jeg sikkert fortsat i underskud. Husk at min bror på 3.000 IU D2/dag opretholder cirka 50 nmol/L indtil nu. Dagens nyhed er, at små ændringer i kvinders livsstil kan forebygge mindst 1 ud af 10 tilfælde af brystkræft. Mens en ændring til en bedre livsstil er almindelig sund fornuft og kan påvirke dit almene helbred generelt, så lad os vurdere denne nyhed: Kvindelig HRT (Hormone Replacement Therapy/red.) nedsætter kolesterol, men forhøjes D-vitamin derved? Hvis ikke, så kan det måske forklare, hvorfor HRT ikke hjælper på dette område, selv om det heller ikke hindrer noget, dvs. er D-vitamin-påvirkning-neutralt. For det andet kan motion påvirke overvægt, og med en acceptabel vægt til hjælp kan UVB (ultravioletlys=sollys/red.) nemmere påvirke kolesterolet i din hud således, at dets (kolesterolets/red.) omdannelse til D-vitamin forløber lettere. Ikke at forglemme, at motionen kan lokke dig udenfor oftere, hvilket gavner yderligere ved eksponering over for sollys. Vedr. moderat alkoholforbrug og amning.... ved vi, at alkohol (i større mængder/red.) er skadeligt for leveren, hvilket kan påvirke kolesterol-produktionen, og mht modermælk... jeg er ikke sikker, men brystets funktion er at danne modermælk til de små, og hvis denne proces ikke fungerer (optimalt pga statiner og D-vitraminmangel/red.), så kan det øve en negativ påvirkning af brysterne. Det kunne være en skadelig x-faktor oveni D-vitaminmanglen.
Fortsættes...• Som kronisk syg gennem en menneskealder, svigtet af læger, genvandt jeg helbredet det seneste årti, alene takket være fremragende medicinsk forskning, lægerne ikke har tid til at læse, og lære af. På denne hjemmeside står jeg for formidling af viden/videnskab, jeg høstede og lærte af på min vej tilbage til livet.
• Jeg er ikke en fan af alternativ medicin, jeg kun undtagelsesvis henviser til, men jeg er ikke fanatisk og kan skelne mellem fup og guld. Lægen Carsten Vagn-Hansen er afgjort guld, lige som hans beskedne hjemmeside. Om de fleste af hans bøger og pjecer kan man læse her.
• Er du ramt af lavt stofskifte, som syg eller pårørende - besøg vores "stofskifte-butik" (ikke webshop) og vores anden hjemmeside, det norske Forum For Stoffskiftesykdommer der byder på hundredtusinder personlige beretninger, et utal af norske og danske stofskiftesyge har betroet hinanden gennem mange år. Bemærk dog, at vores norske forum har afviklet brugeraktiviteter, og ikke længere optager nye brugere.
Lignende emner
-
Forbindelse mellem lavt D-vitamin og lavt stofskifte
By Anisa in forum Forum: D-vitaminSvar: 0Nyeste indlæg: 15-12-07, 10:30 -
Sammenhæng mellem lavt D-vitamin og lavt stofskifte
By Anisa in forum Forum: D-vitaminSvar: 0Nyeste indlæg: 15-12-07, 10:28

Bookmarks