Citer Oprindeligt indsendt af Zuzan Se indlæg
Gad vide, om man så kan undgå "mental svækkelse", som Anina skriver.
DET KAN MAN!!! I hvert fald den (an)del af den mentale svækkelse, der har sit udspring i sammenbrud af selvværdet eller sammenbrud af identitet, eller tabet af troen på andre mennesker inkl. sin familie.

Det kræver, at man gør oprør mod det skidt, der kommer til een udefra inkl. fra medier og "behandlingssystemet" og det kræver, at man lærer at afvise udsagn og tilbagemeldinger fra sine omgivelser - udsagn og tilbagemeldinger, der ikke er positive, venlige og respektfulde.

Uanset hvem måtte komme med den slags - om det så er den nærmeste familie eller andre - på mere generelt grundlag - skal man indse, at ved at acceptere dette skidt, (gen)vinder man alligevel ikke det positive samvær eller kontakt man higer efter, fordi dem man skider på - dem opsøger man (alligevel) ikke, og derfor gør den ældre, der tager stilling ikke noget værre, der ikke var "værre" i forvejen!

Denne "afstikker" kan godt gå hen og blive ganske givtig at sludre mere om, men gerne helst i en ny tråd end denne.... fordi det budskab der gemmer sig i trådstarten her - er (mener jeg) for vigtigt til at blive overhørt.

Citer Oprindeligt indsendt af Zuzan Se indlæg
Jeg kom så i tanke om Olde-koller, fordi jeg undrede mig over, HVORFOR denne ide mon opstod... og om, at man faktisk ikke hører så ofte om Olde-koller mere.
Jeg tror (uden at vide), at Olde-koller kan være, på en gang - både en velsignelse og en plage. Måske er det gået hen og blevet en plage for mange og derfor er det blevet stille om det på det sidste....

Når man opretter små landsbyer eller andre bofælleskaber kun for de ældre - kan begyndelsen være ganske dejlig og hyggelig.... Men tænk på, at efter nogle år begynder beboere af falde fra. Der kommer dødsfald og sorg, og gråd, savn og en evig påmindelse om egen dødelighed, hver gang en ven dør så tæt på een selv og i det nærmeste nabolag...

Det er langt fra alle, der har et roligt og afklaret forhold til egen død, nok til at man kan klare at blive konfronteret med at vennerne falder fra een efter een.... uden at blive afstumpet i processen.

Jeg ved ikke, hvordan Olde-koller`ne har forberedt dem på at håndtere dette problem, men hvis der ikke bliver oprettet flere - kunne det måske tænkes, at det er en af grundene.... eller hvad?