Skrevet af Bea: Søn Maj 20, 2007 10:57

Angående disse dybe indlæg, som Hejdien skriver, er det selvfølgelig ikke meningen vi skal bruge disse indlæg til at dunke os selv oven i hovedet med. Det er meningen vi skal reflektere. Hver gang vi reflekterer dukker der nye forforståelser op som igen giver mulighed for reflektioner osv. For mig er det en god måde at tænke på. Jeg får rystet brikkerne og jeg må indrømme, hvis ikke jeg havde gjort det i disse " tunge " tider, hvor jeg er blevet kastet rund med som en anden fodbold, ja, så tro jeg at jeg var blevet tosset. ( Jeg mener det kommunale system). Jeg må indrømme at Sindbad - effekten sagten kan tænkes ind hos mange af de skæbner "sager" der ligger tilfældigt og flyder rundt på skrivebordene i det offentlige.

Jeg kender den tanke om at komme til at tænke over, om man nu har gjort det rigtige over for børnene. Jeg har selv tænkt det så mange gange og jeg har ikke altid gjort det rigtige. Noget af det, jeg har lært og oplevet som barn er helt sikkert også dybt plantet i mine børn i dag. Vi kan ikke kaste alt det vi har med os væk. Hvis jeg var lige så reflekterende som tyveårig, havde min børn nok fået noget andet med sig. Alle disse tanker kan jeg bruge til at blive en god bedstemor, og til at gøre det som jeg synes jeg har forsømt overfor mine børn. ( Jeg skal jo også huske på mine børn selv reflekterer og derved udvikler sig) Bogen " Det er aldrig forsent at få en god barndom" beskriver jo lige netop, at det aldrig er for sent. Jeg er også overbevist om det passer. Nye teorier som udviklingsteorien siger det samme. Det var før i tiden, hvor Freud og Ericson var på banen, at man troede at hvis ikke børnene oplevede dit og dat i bestemte faser, ja så var de nærmest fortabte. Selvfølgelig kan man ikke kaste alle disse tanker på porten, for der er også noget rigtigt i dem. Forskellen på før og nu er bare at man har erkendt at der er en udvikling og vi ikke stopper med at tænke og lære, fordi vi har oplevet noget negativt i de første tre år af vores liv.

Jeg tror aldrig det bliver for sent, jeg nægter og tro det, for så ville jeg ikke kunne handle som jeg gør i dag. Vi elsker vores børn og har altid gjort det. Jeg har gjort det vi kunne, da de var små, og så kan dette jo ikke nytte, jeg dunker mig selv oven i hovedet tyve år senere, hvor jeg har fået en anden forforståelse af, hvordan det er man skal opdrage sine børn. Hvis vi er "vågne" refkelterer vi og får mere viden. Hvem kender ikke det, at sige " Jeg ville gerne være helt ung igen, men jeg vil altså gerne have den erfaring jeg har i dag". Der er ikke noget endegyldigt svar på en god opdragelse. Det vigtigste er at børnene føler sig elsket og værdifulde.

Jeg skal faktisk være mormor igen og jeg øver mig på at blive rigtig god. Det er mit næste projekt med små børn. Jeg kan ikke spille fodbold og tage på kanotur, men jeg kan være nærværende og rose og vise jeg elsker dem.

Når tiden kalder. Jeg skal ud og gå med hunden. Vi skal op til mit får.

God søndag til alle.

Knus Bea