Viser resultater 1 til 9 af 9
Threaded View
-
16-02-08, 17:23 #1
Søskende-flokken - forstå dit ophav
Skrevet af admin: Jeg har en del af de slettede tråde liggende på det gamle forum. Disse vil jeg overføre ved at poste dem her i samme rækkefølge, de var postet dengang... Det vil tage hundrede år, men jeg gør det alligevel mellem 1-4 tråde hver dag fremover og indtil de alle er her, gældende til den dato vi flyttede forum.
Det er selvfølgelig "tilladt" at kommentere, selv om det er gamle tråde.....
Skrevet af Anina: Søn Apr 22, 2007 14:17
Hej Piger
Jeg er i dag "faldet" over en bog: Forstå dit ophav og bliv fri af Oluf Martensen-Larsen og Kirsten Sørrig og det jeg læste om den var så interessant OG relevant for ENHVER, at jeg fandt en brugt udgave på antikvariat.net og regner med at have den i løbet af nogle dage....
Jeg tror, at jeg vil bede Bibliotekaren
om at tage denne bog "under behandling" her på "biblioteket", simpelt hen fordi jeg tror, at der ikke findes et eneste menneske i hele verden, der ikke er blevet påvirket (på det personlige plan) af hvor i søskendeflokken man befinder sig eller om der overhovedet var søskende i familien.
Det er ganske forbløffende at læse om denne enorme indflydelse "vor" egen plads blandt søskende har for HELE vores senere liv INKL. både de gode, men så sandeligt også de mindre gode sider vores liv antager senere i det voksne liv.... og som kimen til direkte og utvætydigt er blevet lagt afhængigt af om vi var de ældste, de mellemste eller de yngste af børneflokken....
Udfra de foskellige anmelderser kunne jeg skønne at det faktisk ikke behøver at være en livstidsdom, at være den yngste, mellemste eller den ældste i flokken hjemmefra.... og derfor har jeg besluttet mig for at undersøge denne bog nærmere, og hvis den rummer reelle og ikke for akademiske (læs: kedelige eller kliniske) remedier til en slags fornyelse af sig selv i forhold til sin "søskende-fortid" - vil jeg sikkert skrive en hel masse om det i "bloggen".... så flere lader sig smitte af en ny optimisme, hvis de (som jeg) bærer på søskende-traumaer fra fortiden og frem til i dag. Et "søskende-trauma" behøver jo hverken være dramatisk eller negativ.... hvis "bare" pladsen i flokken havde fingrene med i, hvilke af vores medfødte sider og anlæg er evt. blevet enten fremelsket eller, desværre undertrykt.... Så alt er faktisk relevant.... mener jeg.... og aktuelt faktisk.
Jeg selv betragter mig selv som ganske afklaret, men.... vi har også vore børn og børnebørn at tænke på og derfor vil det aldrig være nogen skade til at støve opmærksomheden af på netop dette punkt og se, hvad der evt. udspiller sig for vore øjne lige nu og her.... Set i dette lys - kan et tilbageblik eller en revurdering af sine egne minder - faktisk have en stor værdi for mange andre end os selv....
Jeg er altså den ældste af to (8-års forskel).... hvad er du og havde det en betydning for, om du husker barndommen som god eller dårlig?Alle kan altid sende en kommentar til os, ved at klikke HER!

Besvar med citat

Bookmarks