Viser resultater 1 til 25 af 25
Threaded View
-
05-12-07, 02:33 #6
Re: Bibliotekarens Jule-Gåde-Kalender
5. december 2007

Røvermor vendte sig med en heftig bevægelse om mod abbeden, thi hun ventede ikke andet end baghold og overfald, men da hu så hans hvide hår og hans bøjede ryg, svarede hun helt fredeligt: "Straks jeg så den, synte jeg, at jeg aldrig havde set noget skønnere, men nu mærker jeg nok, at den ikke kan lignes ved anden jeg kender."
Abbed Hans havde sikkert ventet et andet svar. Da han hørte at røverkællingen kendte en lystgård, der var smukkere end hans, bredte der sig en svag rødme over hans rynkede kinder.
Urtegårdskarlen, der stod ved siden af, ville også straks sætte hende i rette. "Det er abbed Hans, du taler med, røvermor," sagde han, "han som selv med stor flid og møje har samlet blomsterne til sin urtegård fra fjern og nær. Vi ved alle, at der ikke findes en herligere lystgård i hele Skånes land, og det sømmer sig ilde for dig, der lever i den vilde skov året om, at sætte dig til dommer over hans arbejde."
"Jeg sætter mig ikke til dommer, hverken over ham eller dig," svarede røvermor; "jeg siger bare, at kunne I få den lystgård at se, som jeg tænker på, da ville I rive en blomst op, som står her, og kaste den bort som ukrudt."
Men urtegårdskarlen var næsten lige så stolt over blomsterne som abbed Hans selv, og da han hørte disse ord, slog han en hånlatter op. "Sådan noget siger du bare for at ærgre os, røvermor!" sagde han. "Det er nok en dejlig lystgård, du har lavet dig mellem fyrretræer og enebærris oppe i Xxxxxxskoven! Jeg tør sætte min sjæls salighed på, at du aldrig før har været indenfor en urtegårdsmur."
Røvermor blev rød af harme over ikke at blive troet og udbrød: "Det kan nok være, at jeg aldrig før i dag har været indenfor en urtegårdsmur, men I munke, der er hellige mænd, burde vel vide, at den store Xxxxxxskov hver julenat forvandler sig til en lysthave for at fejre Vorherres fødselsstund. Vi, der bor i skoven, har nu set det ske hvert evige år: og i den urtegård har jeg set blomster så dejlige, at jeg ikke har vovet at løfte min hånd for at plukke dem."
Da lo lægbroderen endnu højere og hånligere....
Fortsættelsen følger d. 6. december
evt. kommentarer postes HER...
Velkommen i Biblioteket på vores hjemmeside. Mange af titler vi omtaler, er udsolgte fra forlagene, men findes enten på bibliotekerne eller i antikvariaterne som: Bogtorvet.net
, Findbogen.dk
, Antikvarisk.dk
, Bogbasen.dk (private til private), Antikvariat BookStone.dk
, Brugte bøger via Saxo.cm
, eller Antikvariat.net
Lignende emner
-
Introduktion til Bibliotekarens Jule-Gåde-Kalender 2007
By Libri in forum Jule- og Nytårsønsker og hilsner fra og til hinandenSvar: 12Nyeste indlæg: 25-12-07, 15:58 -
Jule-Gåde-Kalenderen
By Libri in forum Julehistorier, juledigte og juleskikkeSvar: 1Nyeste indlæg: 06-12-07, 16:14

Bookmarks