Viser resultater 1 til 8 af 8
Emne: Når mad gør dig syg....
Threaded View
-
26-10-07, 11:47 #6
Æv... Biddi
Oprindeligt indsendt af Biddi
Det er ikke mælk, der binder og transporterer fedtet ud af kroppen. Det er kalk i mælken, der virker på den måde....
Jo mere kalk i kosten eller som kosttilskud du indtager, jo større effekt på binding af kost-fedtet til kalken og udskillelsen...
I en almindelige kalkpille kan der være et sted mellem 350-600 mg kalk. For at få den samme mængde kalk med mælken, skal du nok drikke noget i omegen af 1/2 liter om dagen... og gør man det (som voksen) længe nok, varierende fra person til person, kan det en skønne dag ende med en generende intolerance.
Jeg selv kan ikke fordøje mælk overhovedet og indtagelsen giver mig ikke alene store tarmproblemer, men også som amen i kirken - trigger migræne frem "for et godt ord". Derimod moderate mængder af langtidssyrnede (modne) mælkevarer som yoghurt, kan jeg godt tåle, bare det ikke er hver dag at jeg får det.
Men ellers foretrækker jeg klart at få min kalk fra fra frugt og grøntsager.... grønkål, appelsiner, citroner gulerødder, løg, tomater, salat, rabarber, spinat, kål, ærter, abrikoser, figen, blommer, dadler, kartofler, mandler helkorn, karse, grønkål, svesker, persille og rosiner. Grøntsagskalk eller kalktablet har nøjagtig den samme effekt på fedt i kosten, som du hørte Geisling snakke om. Det står i øvrigt også i det sidste Nyt Ude og Hjemme.... Gad vide, hvor meget mon Arla har sponsoreret denne "nyhed" med alle vegne
Biddi... når du nu gerne vil drikke/spise mælkprodukter - vil du ikke nok altid sørge for, at du køber ind af de økologiske fra andre mejerier end Arla?
Alle Arlas mælkeprodukter, uanset om de er øko- eller ikke - er homogeniserede!! Selv deres økologisk creme fraiche er fandme homogeniseret.... Det betyder, at mælken centrifugeres i høj fart (før den bliver forarbejdet videre) og man slår alle fedtklumperne i mælken ned til samme mikro-størrelse.
Normalt er mælkens fedtcellerne meget uens og ret store.... Efter homogeniseringen bliver fedtet (sel den smule i skummetmælken) så finkornet, at det går direkte i blodbanen allerede fra tyndtarmen, UDEN at have været fordøjet først.... Det er ikke særlig godt at få så meget rå fedt direkte ind i blodstrømmen... Kroppen begynder at forsvare sig og forsøger at komme af med det "uønskede" fedt, der slet ikke kan spile nogen rolle i selve næringsoptagelse fordi det er ufordøjet og derfor umuligt at sluse ind i energiomsætningen.
Hvis du er skeptisk - så prøv bare at sætte en liter almindelig, homogeniseret sød- eller letmælk i en skål, under et klæde og se om den bliver til tykmælk 24-36 timer efter..... Jeg kan allerede nu afsløre, at der bliver ikke nogen tykmælk, men tværtimod en ulækker og stinkende "suppe" i skålen. Fordi mælken er blevet homogeniseret - kan den simpelt hen ikke længere opføre sig som mælk.... Lige så lidt at mælkebakterier kan lave tykmælk ud af den homogeniserede mælk - lige så lidt de nyttige tarmbakterierne kan klare at behandle melkefedtet, så det bliver til et næringsstof, i stedet for at blive (i den homogeniserede) til en forurening.
Hvorfor homogeniseres mælk i storproduktion? Fordi det forlænger holdbarheden (mælkebakterierne ikke kan leve og arbejde i det stads)
Jeg kan varmt anbefale mælk og mælkeprodukter fra Andelsmejeriet Naturmælk, Øllingegaard Mejeri og Thise Mejeri. Prøv at google på de tre hvis du er interesseret. Deres mælkeprodukter er uhomogeniserede og deres syrnede produkter er modne, dvs. de har fået lov til at stå og modne længe nok, og af sig selv at blive til en syrnet, sund mælkevare. Der findes også økologisk Søvind Mejeri, men de fremstiller vist mest forskellige oste.
Hos storproducenter inkl. Arla kan den homogeniserede mælk jo ikke syrne af sig selv og derfor fremstiller man f.eks. yoghurt der i virkeligheden ikke er en ægte yoghurt, men er skabt kunstigt med bakterietilsætninger i hobetal, og derfor svarer kun til en halvfærdig yoghurt, der slet ikke kan det samme (næringsværdi, fordøjelsen), som hvis mælken var uhomogeniseret og den har fået den fornødne tid til at blive god og sund.
Det homogeniserede stads sætter bare kroppen på ekstraarbejde, hvor den hele tiden forsøger at uskadeliggøre de fremmede mikrostoffer, som et uspaltet mælkefedt m.v. Det er fortvivlende, hvor meget forbruger-bedrag man kan efterhånden tillade sig i presse og tv
"Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Besvar med citat

Bookmarks