Viser resultater 1 til 7 af 7
Threaded View
-
20-09-07, 17:34 #3
Selvknus
Oprindeligt indsendt af Anne
Jeg har faktisk nogle gode små-bøger om glutenfrit- eller sukkerfrit bagværk fra bl.a. Diabetesforeningen. Der er en del virkelig gode opskrifter på diverse bagværk - fedtfattigt og sukkerfrit..... og glutenfrit...
Det sidste har bare ALLE også godt af. Specielt os der er ved at være overmodne.... har godt af at slippe af med ren hvede. Men faktisk spiser vi alle - børn som unge og ældre, alt for meget af det hvide stads, der giver os flere helbredsproblemer, end vi er klar over.
Problemet er dog dette, at mange af deres opskrifter indeholder uspecificerede sødestoffer, hvilket vil sige - efter frit valg - samt sukker-/fedterstatninger som Atwel eller Perfect Fit. Mit problem er så, at jeg slet, slet ikke kan støtte, at man med åbne øjne direkte går og anbefaler netop disse ingredienser, selv om det er velkendt at der er en del alvorlige bivirkninger ved anvendelsen.
Atwel indeholder f.eks. acesulfamkalium, der faktisk giver laboratorierotter kræft.... Bare for at tage en "bivirkning"... Det behøver jo ikke ske for alle og det er heller ikke ALLE rotter, der får kræft af stoffet.... Man siger jo også, at de mængder man indgiver til rotternes foder er langt større, end et menneske nogensinde kommer til at forbruge.... Men i tilfælde af diabetes, eller bare lyst til HELT at undgå sukker i kosten - kan det meget nemt ske, at vi får en del af stoffet i os alligevel....
Perfect Fit indeholder ligeledes acesulfamkalium - og så er vi lige vidt....
For begge produkter gælder det, at den fedt-erstattende ingrediens er vandopløselige kostfibre vi i forvejen kender fra f.eks. HUSK, selv om kilden til disse fibre i de færdigblandede produkter er nogle andre planter... end psyllium (frøskaller=HUSK). Det er altså ikke fedt-erstatningen man skal bekymre sig om - men selve sødemidlet.
Jeg prøver lige at finde ud af det, før jeg poster nogle af opskrifterne her.... For der findes faktisk helt naturlige sødestoffer, der hverken trigger insulinet i kroppen eller er kalorieRIGE. De skal bare anvendes, og det undrer mig så gruelig, at man foretrækker det syntetiske stads og endda anbefaler disse i medicinsk sammenhæng, når der reelt findes andet at gøre godt med. Måske er det spørgsmål om prisen, men på den anden side tror jeg ikke, at det er "kun" det...
En skønne dag vil jeg se efter, om der findes efterretninger om de store farmaceutiske giganter ikke tilfældigvis producerer ikke alene medicin til at behandle sygdomme, men også næringsstoffer, der rent fremkalder de selvsamme sygdommer.... og salget fortsætter på begge fronter. Bwadr!
Kommer tilbage, nok først i morgen
P.S. der er virkelig mange, mange fine opskrifter. Vi skal bare finde en god sukker-erstatning vi VED, ikke vil gøre os syge... og så kan bagevaner lægges om.... sikken en fin inspiration at få takket være Helle
Meget af det har jeg end ikke tænkt over, før Helle kom til os....
"Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Besvar med citat

Bookmarks