Viser resultater 1 til 12 af 12
Threaded View
-
17-12-06, 20:39 #2
Stress og udstødelse
- fibromyalgi, kronisk træthedssyndrom og piskesmæld
af Dr.med. Henrik Isager med bidrag af Eva Lydeking-Olsen
Forord
I de unge år, før vores bevidste og kritiske ånd begynder at optræde som en form for censor eller vagthund, siver ideer ind i bevidstheden, myriader af dem. Disse år er, kan man sige, vores egen mørke middelalder, hvor vi blot tager imod det der gives videre til os; først i en senere alder lærer vi efterhånden at sortere vores egentlige arv ud.
Schumacher 1974
Denne bog kan opfattes som en lang essay med underbyggende dokumentation i form af patienthistorier. I sproglig tilrettelæggelse især møntet på læsere med baggrund indenfor humanbiologi/sundhedsvæsen – et tværfagligt sigte indenfor en bred humanbiologisk ramme. Den er tilegnet de patienter jeg beskriver.
Jeg bevæger mig ind på fagområder hvor jeg var løst funderet, da jeg startede på arbejdet. For virkeligt kyndige på disse områder vil meget i bogen måske virke dilettantisk. Imidlertid mener jeg at dilettantismen, med sit præg af subjektivitet, rummer nogle indbyggede værdier. Det kan være frugtbart at betragte tingene udefra. Modet til at gå ind på nye områder er udsprunget fra en fascination af den emnekreds, der skal behandles, men det er blevet næret af inspiration, kritik og hjælp fra en hel del mennesker.
Massør Per Gjeding lærte mig vigtigheden af hvad jeg vil kalde for et håndværksmæssigt syn på patienten, ikke mindst på patientens ryg, og gav mig de første uforglemmelige demonstrationer af, hvad der kunne opnås ved behandling med senetensstimulation, herunder behandling af CASE 1. Overlæge ved patologisk institut, Odense Universitetshospital, Niels Tingaard-Pedersen introducerede mig til den anatomiske og fysiologiske baggrundsviden, og har også senere givet mig værdifuld rådgivning og information.
De patienter, der omtales i behandlingskapitlet (Kapitel 11), har som hovedbehandlere haft massør Per Gjelding (senetensstimulation) samt fysioterapeuterne Sybille Marcussen Keinicke (kraniosakral terapi) og Merete Giørtz-Carlsen (”adverse neural tension” efter David S. Butlers metode). En af de med senetensstimulation behandlede blev til sidst i forløbet overtaget af massør Jytte Storm.
Arbejdet med bogen begyndte medens jeg 1995-97 var lægelig konsulent ved Fibromyalgiprojektet, klinisk psykologisk afdeling, Odense Universitetshospital. Her en tak til afdelingens chef, professor Jørn Beckmann, og til mine samarbejdspartnere på afdelingen for et dejligt arbejdsmiljø. Projektets daglige leder, Hanne Dreisig sporede mig ein på neuroimmunendokrinologiens betydning for forståelsen af sygdomsmekanismer og på det helhedssyn på patienten, som følger heraf. Hannes kommentarer og kritik har været væsentlige under hele arbejdet.
Især i arbejdets første faser har ME/CFS foreningens forbilledlige videnskabelige informationsarbejde været til stor nytte.
I forbindelse med modelopbygningen, hvor en forstyrrelse af pinealkirtelens funktion indgår, gik det op for mig at væsentlige dele af forskningen på dette område er dansk, og det førte til en inspirende kontakt med professor Morten Møller, Medicinsk-Anatomisk Institut ved Københavns Universitet.
Under den sidste del af arbejdet, sammenskrivningen, har læge Marie Kroun ydet en uvurderlig hjælp på flere områder. For det første med sin videnbank, der omfatter emner relateret til borreliose og andre flåtbårne sygdomme, for det andet med sin ekspertise med hensyn til elektronisk tekstbehandling, og for det tredje ved nyttig kritik af manuskriptet.
Da manuskriptet var næsten klar til at gå i trykken var jeg kommet i gang med at planlægge et fremtidigt forskningssamarbejde sammen med ernæringsterapeut Eva Lydeking-Olsen, Institut for Optimal Næring, København. Samarbejdet var kommet i stand fordi vi begge havde årelange erfaringer med træthedspatienter og begge – ad helt forskellige veje – var nået frem til samme arbejdshypotese, nemlig at en funktionsdefekt i cellens energigenerator, mitokondriet, måtte være det umiddelbare biologiske grundlag for hovedsymptomet, den hurtigt indsættende udmattelse der kan vare så utroligt længe. Jeg fik med det samme et stærkt indtryk af Evas store viden om ernæringsmæssige og metaboliske forstyrrelser ved træthedssygdom, og det var oplagt at bede hende om at skrive et supplerende kapitel herom. Det ville hun heldigvis gerne.
Helle Rasmussen har grundigt og kritisk gennemarbejdet manuskriptet; og Morten Severinsen, Gretty Mirdal og Lise Isager har gennemgået dele af det. Andre former for hjælp og inspiration har jeg fået fra Birgit Petersson, Esther Lauersen, Lene Sørensen og Morten Nygaard. Else Sandvad McNaught har hjulpet mig med at oversætte citater fra engelsk til dansk.
En særlig tak skylder jeg de patienter, der har givet mig lov til at fortælle deres livs- og sygehistorier.
Erhvervsorganisationen FORSIKRING & PENSION har ydet økonomisk hjælp, så jeg i et halvt år kunne have sammenskrivningen af bogen som hovedbeskæftigelse.Velkommen i Biblioteket på vores hjemmeside. Mange af titler vi omtaler, er udsolgte fra forlagene, men findes enten på bibliotekerne eller i antikvariaterne som: Bogtorvet.net
, Findbogen.dk
, Antikvarisk.dk
, Bogbasen.dk (private til private), Antikvariat BookStone.dk
, Brugte bøger via Saxo.cm
, eller Antikvariat.net

Besvar med citat

Bookmarks