Viser resultater 1 til 23 af 23
Threaded View
-
22-11-06, 09:06 #3
"Og så må du ikke stille spørsmål" af Per Egil Hegge
I kølvandet på Per Egil Hegges opgør med mangelfuld behandling af lavt stofskifte - fortsat:
(...) DET SIES AT HEGGE er som grevlingen. Når han først biter, slipper han ikke før det knaser. Eller som tidligere utenriksminister Knut Frydenlund sa det: «Når den mannen først har fått låst kjeften rundt et bukseben, slipper han ikke taket.»
- Jo da. Jeg er sta. Det ville være dumt å si noe annet.
Vinteren 1984 blir Per Egil Hegges kone Birgit alvorlig syk. Legene kaller det overgangsalder. Det kan ikke Per Egil Hegge forstå, han kjenner jo sin kone. Hegge begynner å lese medisin. Han er god til å lese. Har fotografisk hukommelse. Han reiser til Washington og National Institute of Health, der de har verdens beste medisinske bibliotek.
- Jeg leste og leste, og oppdaget to ting. For det første, at legene visste forskrekkelig lite om det som plaget min kone. Og for det andre, at dette var noe som plaget veldig mange kvinner.
Hegge finner ut hva som feiler kona. Hun har h ypothyreose , en stoffskiftesykdom. Han oppsøker en professor, og sier:
- Her er diagnosen. Jeg går ikke før du har skrevet ut resepten på de nødvendige medisiner.
- Du tar feil, sier professoren.
- Det gjør jeg ikke, sier Hegge.
Etter en time får han resepten.
- HVIS JEG IKKE HADDE kranglet til meg medisinering, tror jeg ikke hun hadde overlevd, sier han.
Etter som Hegge lærer seg stadig mer om hypothyreose, blir han kontaktet av nysgjerrige medisinere.
- De var veldig forsiktige. De ville ikke legge seg ut med sjefene sine. Det skjønner jeg godt, for sjefene var noen råskinn. Jeg forsøkte å gi dem det jeg hadde funnet ut, men de ville ikke ha det.
23. august 1995 deltar Hegge i en diskusjon om hypothyreose på Rikshospitalet i Oslo. Auditoriet er fullt, det er flere hundre legestudenter til stede.
- Det er da en av professorene kaller meg Goebbels. Da svarte jeg at «Nå må vi stoppe et øyeblikk, for nå skjedde det noe her. Jeg er blitt kalt mye i mitt liv, men Goebbels? Og nå kommer det til å skje en ting til, og det er at du professor, kommer til å reise deg og be om unnskyldning». Da ble det helt stille. Alle så ned, bortsett fra meg, som så på ham.
- Og så?
- Så reiste han seg og ba om unnskyldning.
9. februar 2001 holdes et møte i Den norske lægeforening, der Per Egil Hegge er invitert. Det blir besluttet å sette i gang en opplysningskampanje for norske leger om hypothyreose. Men det er fortsatt leger som kaller ham Morbus Hegge. Morbus betyr sykdom. (...)
Kilde: Portrætartiklen i Dagbladet.no "I HEGGESAKSA"
Forskningsetikk april 2001: Spørsmål ikke ønsket
I boka "Og så må du ikke stille spørsmål" gir Aftenposten-redaktør Per Egil Hegge hard medfart til medisinske professorer og andre leger.
Pressemannens møte med ekspertene har ofte vært preget av fagfolkenes sterke motstand mot å oppgi etablerte sannheter og søke nye svar, stikk i strid med det som vanligvis oppfattes som forskningens vesen. Hegge har i en årrekke arbeidet for å få frem ny kunnskap om stoffskiftesykdommer og har i sterke ordelag kritisert helsevesenet for dets manglende vilje til å sette seg inn i ny viten om slike tilstander.
Nylig gikk Den norske lægeforening inn for å endre praksis i forhold til sykdommen, men likevel vil det «trolig ta noe tid før Legeforeningen henger opp et bilde av Per Egil Hegge på møteværelset», melder Dagsavisen.
Kilde: Etikk Informasjon 2001 Etikkom.no ("Beklager, denne siden finnes ikke"/dødt link)
Lignende emner
-
"OG SÅ MÅ DU IKKE STILLE SPØRSMÅL!" af Per Egil Hegge
By Anisa in forum Stofskifte - thyreoidea relaterede sygdommeSvar: 22Nyeste indlæg: 09-12-08, 21:35

Besvar med citat

Bookmarks