Jeg var bare så enormt sliten…
av Grete Hansen

Bioingeniøren nr. 8-2005
Tidsskrift for NITO Bioingeniørfaglig institutt

Jeg var bare så enormt sliten…

- Alt gikk sakte. Bevegelser, tale, tanke. Jeg var så tung - og så sliten, fortalte Audhild Løhre. Hun fikk diagnosen hypothyreose i 1989, men sannsynligvis har hun hatt sykdommen mye lenger. Det tok flere år fra hun fikk diagnosen til hun følte seg sånn noenlunde bra. Fremdeles er hun ikke frisk.

- Tidsaspektet er viktig ved hypothyreose. Mange går i flere år med sykdommen uten at de skjønner at de er syke. Symptomene er jo så allmenne at de kan passe på mange andre tilstander - og på generell slitenhet. Og jo lenger man går uten behandling, jo lenger tid tar det å bli frisk, fortalte Audhild Løhre. Hun er lærer og psykolog og har skrevet boka ”Hypothyreosen og meg” om sine erfaringer som hypothyreosepasient.
Hun bygde foredraget sitt opp om fire hovedtema: tidsaspektet, symptompanorama, selvbilde og ”den gyldne staven”.

Tidsaspektet
Løhre fortalte om den snikende utviklingen av sykdommen. Den kom så langsomt og gradvis at verken hun selv eller omgivelsene skjønte at noe var feil, ikke før hun var så nært bunnen at det ikke var noen vei utenom legekonsultasjoner og testing. Og da hun endelig fikk diagnosen og kunne begynne å spise thyroxin og vente på et vendepunkt, kom det ikke.
- Jeg har snakket med psykiatere som har sagt at det tar like mange år å bli frisk som pasienten har gått udiagnostisert med sykdommen. Jeg har hørt om mennesker som har gått med denne sykdommen udiagnostisert i 10 – 20 år og som aldri er blitt friske, fortalte Løhre.

Symptompanorama
Huden blir tørr, håret faller av. Syn og hørsel endres, stemmen også. Fordøyelsen påvirkes; forstoppelse er vanligst, men noen får diaré. Man får konsentrasjonsvansker, man fryser. Psykiske problemer er vanlige. Løhre fortalte at hun selv følte seg verre etter at diagnosen ble stilt. Hun sluttet å fryse, men ellers var det ingen endring. I hvert fall ikke til det bedre. Hun ble tvert i mot apatisk, hadde ikke krefter, og etter noen måneder kom sorgen over at hodet og kroppen ikke fungerte lenger. Hun gikk inn i en svart og tung depresjon.
- Jeg vet ikke hva som var biologisk betinget og hva som var psykologisk, men det er kjent at mange med hypothyreose får psykiske reaksjoner og jeg tror det er mye biologi i disse reaksjonene, sier Løhre.

Selvbildet
Et av Løhres største problemer var at hun ikke klarte å konsentrere seg. Hodet ville ikke jobbe i den farta hun var avhengig av i jobben. Hun var derfor sykmeldt en forholdsvis lang periode.

- Etter to år klarte jeg fremdeles ikke lese tekst sammenhengende hvis jeg var sliten. Jeg måtte dele setningene for å få mening i dem. Verken hukommelsen eller konsentrasjonen fungerte som før. Det gikk ut over selvbildet.

Den gylne staven
I dag er Løhre i full jobb og det har hun vært i flere år. Men hun karakteriserer ikke seg selv som frisk. Hun er avhengig av noe hun kaller den gylne staven (tilsvarende de blindes hvite stav) for å holde det gående.

- Det er strategier jeg har laget for å gjøre dagene, og særlig arbeidsdagene, lettere. Jeg må for eksempel ha et stille rom til disposisjon, jeg må ta pauser og unngå stress. Jeg lager mange notater og huskelapper og jeg sørger ellers for et sunt levesett, sier hun. Løhre forteller at hypothyreose fremdeles er underdiagnostisert, selv om det har skjedd en enorm framgang de siste årene.

- Kloke doktorer har hypothyreose langt framme i bevisstheten i sitt møte med pasienter. Man skal være raskt ute med å ta prøver ved den minste mistanke, mener hun. Hun er også opptatt av at det skal forskes mer på sykdommen.

- Det finnes ingen forskning som sier noe om hvor mange som blir friske. Det finnes heller ikke forskning som ser på det kognitive. Det er tilgjengelig nevropsykologiske tester som kan fortelle en del om hukommelse og om konsentrasjon. Mange av disse problemene blir oppfattet som psykiske, men det tror jeg ikke de er. Jeg håper noen snart får interesse for dette og starter et forskningsprosjekt, sier Audhild Løhre.

Link til artiklen