Citer Oprindeligt indsendt af Klaus Johansen
Hvis man tidligere har fået foretaget operation eller har fået radioaktivt jod pga. for højt stofskifte, skal man regelmæssigt hvert halve til hele år have kontrolleret, om man har udviklet for lavt stofskifte. Ens læge bør informere én om hvilke symptomer, man særlig skal være opmærksom på.
Hmm... det lyder vældig godt.... lige bortset fra, at jeg personligt fik stukket en recept på Eltroxin i hånden dengang i 1978 med besked om, at de 100 mcq skulle jeg indtage resten af livet, hvilket jeg så også fortsat gør.... Der er ikke en sjæl der bekymrer sig om halvårlige målinger og kun når jeg kravler på mine grædende knæ, får jeg allernødigst en rekvisition til blodprøvetagning.... en gang hvert.... 5. 6. år måske... Og hver gang får jeg at vide, at mine tal ligger nederst i normen ergo: er jeg rask som en havørn, selv om hele mit liv siden operationen i 1978 har været en lang Golgota-vandring....

Citer Oprindeligt indsendt af Klaus Johansen
Behandlingen er enkel, da den består i at givetabletter med skjoldbruskkirtelhormon.Der er ingen bivirkninger ved behandlingen, da man tilfører et hormon (thyroxin), som normalt findes i kroppen. Thyroxin bliver i kroppen omdannet til trijodthyronin, som er det mest aktive af de to stofskiftehormoner.
Først fornyligt havde jeg opdaget på egen hånd, at en del patienter der modtager supplerende behandling med Tyroxin (T4) faktisk ikke kan omdanne denne til Trijodthyronin (T3) i tilstrækkeligt omfang, hvorfor de bliver ved med at lide under et lavt stofskifte uden at dette kan bekræftes af blodprøveresultater.... Og sålædes går tusinde af patienter - raske på papiret, syge i virkeligheden....

Hmm... hvor "rask" kan man egentlig være, når det tilførte hormon T4 Tyroxin - rent faktisk slet ikke eller for ringe omdannes til T3 "som er det mest aktive af de to stofskiftehormoner".... ?

Men lad os nu ikke tage sørgerne på forskud. Lad os se, hvad Klaus Johansen rent faktisk skriver om denne side af problemet i sin bog.... hvis han i det hele taget skriver noget som helst om netop dette.... Bogen er blevet afsendt fra saxo.com i dag. Det tager nogen tid at studere "thyreoid-kapitlerne" og når jeg er nået så langt..... følger fortsættelsen....