Viser resultater 1 til 4 af 4
-
14-08-06, 13:50 #1
Overgangsalderen. Myter og virkelighed.
OVERGANGSALDEREN
Myter og virkelighed
af Rolf Plesner
Forlaget Hekla 1988
sideantal: 261
ISBN 87-7474-167-5
INDHOLD
Oprindeligt indsendt af Forlaget Hekla på bogens bagside
FORORD
I. STØBEFORMEN
1. Indledning
2. Hvad er køn?
3. Fra pige til kvinde
4. Kvindens cyklus: fysiologien og psykologien
II. FORANDRINGENS ÅR
5. Hvad sker der med hormonproduktionen?
6. Er "de klimekterielle symptomer" klimakterielle?
7. Overgangsalderen og seksualiteten
8. Livsbetingelserne ændrer sig
III. MEDICINSKE ASPEKTER
9. Østrogener:
- østrogeners skæbne i organismen
10.Østrogenbehandling:
- behandlingsprincipper
- hvilken behandling skal man vælge?
11.Hvis østrogener bør undgås:
- kontraindikationer
- andre behandlingsmuligheder
12.Den forebyggende østrogenbehandling
13.De skøre knogler og østrogenerne:
- knoglernes dynamik
- hvordan udvikles osteoporose?
- kan østrogener forebygge osteoporose?
- østrogener og osteoporose - hvad ved vi og ikke ved
- er der andre muligheder for osteoporose-forebyggelse?
14.Tiden efter menopausen - en hjertesag?
- hjertesygdomsforebyggelse - med østrogener?
- hormonerne og blodfedtet
- handler det mon kun om østrogener?
15.Østrogener og blodpropper
- koagulationsprocesserne
- hvad har laboratorieforskningen vist?
- hvad viser den kliniske forskning?
16.Østrogener og livmoderkræft
- de kliniske undersøgelser
- for og imod
17.Karuseller og gynger
EFTERSKRIFT
LITERATURLISTE
STIKORDSREGISTERVelkommen i Biblioteket på vores hjemmeside. Mange af titler vi omtaler, er udsolgte fra forlagene, men findes enten på bibliotekerne eller i antikvariaterne som: Bogtorvet.net
, Findbogen.dk
, Antikvarisk.dk
, Bogbasen.dk (private til private), Antikvariat BookStone.dk
, Brugte bøger via Saxo.cm
, eller Antikvariat.net
-
15-08-06, 16:39 #2
OVERGANGSALDEREN
Myter og virkelighed
af Rolf Plesner
**Blot for at pointere, at på vegne af alle kvinder tillader jeg mig at udtrykke min store tvivl, om noget der kunne søges statueret som værende: "det objektive overblik" i forbindelse med betragtninger omkring kvinders overgangsalder - ovehovedet kan lade sig at gøre...
Oprindeligt indsendt af Rolf Plesner
Velkommen i Biblioteket på vores hjemmeside. Mange af titler vi omtaler, er udsolgte fra forlagene, men findes enten på bibliotekerne eller i antikvariaterne som: Bogtorvet.net
, Findbogen.dk
, Antikvarisk.dk
, eller Antikvariat.net
-
15-08-06, 17:23 #3
OVERGANGSALDEREN
Myter og virkelighed
af Rolf Plesner
Et kort uddrag (side 101):
Det andet eksempel er et brev, som en anden af mine patienter, også en kvinde sidst i fyrrerne, skrev til mig i forbindelse med at hun søgte mig på grund af forskellige "klimakterielle" problemer (brevet er gengivet med patientens tilladelse). Hun skriver:
"Det er nok to ting, der har betydet en masse for min hverdag, ting der har betydet forandringer:
1) Mine børn er rejst hjemmefra - ret hurtigt efter hinanden, den yngste for et år siden.... Tomheden i huset - manglen på kammeratterne ud og ind ad dørene - er slem. Jeg ved selvfølgelig at man ikke kan have sine børn hjemme evigt - men det har været en barsk overgang at undværre dem.
Somme tider kan jeg godt påskønne, at husarbejdet er blevet så meget lettere, men det opvejer ikke mangelen på liv i huset..... Somme tider køer jeg en tur alene. men det kan være svært at få mening i fritiden. jeg kan tit gå på biblioteket uden at finde en eneste bog, jeg gider at læse....
2) Så bliver arbejdet det vigtigste i dagen - tanken på det udfylder hele den vågne tid - urimeligt - man kan aldrig slappe af fra det..... I 25 år har jeg endda været glad for det. Og navnlig har jeg ment, at jeg kunne mit job. Det synes jeg ikke mere..... Min selvtillid har helt forladt mig. dagene her i vinter har været et helvede - jeg har måttet tage en time ad gangen. Uoplagt, nervøs.
Jeg har alvorligt overvejet at kvitte det, men hvad har jeg så at leve for. Jeg er for gammel og for modløs til at søge noget andet. I øvrigt er det et godt sted jeg er. Men man er i almindelighed meget dygtigere end jeg er, jeg synes slet ikke jeg kan leve op til det samme, som de unge og dygtige folk kan præstere.....
Mit ægteskab. ja, det er svært at vide hvordan andre har det. Vores er meget mildt og roligt. Selvfølgelig kan vi irritere hinanden, men vi tager det ikke så tungt mere. Lidt trivielt er det. Sex har vi ikke mere..... Nu savner jeg det tit. Tidligere var det mig, der ikke altid havde lyst.
Mine hverdage er præget af, at jeg ikke har overskud til at sætte mig selv i gang med interesser. jeg har ellers før været en aktiv natur der altid havde et eller andet i gang.... Men uro, modløshed, tabte selvtillid har præget mig de sidste år. Manglende evne til afslapning....."
Ja, børnene forsvinder, stuerne bliver tomme. og kvinden, der bliver tilbage, retter blikket og opmærksomheden mod livets efterår. For overgangsalderen er tiden, hvor hendes egne forældre ældes og måske dør. Og ikke mindst er det tiden, hvor hun selv og hendes omgivelser, mand, børn, venner og medsøstre så småt begynder at lægge mærke til........Velkommen i Biblioteket på vores hjemmeside. Mange af titler vi omtaler, er udsolgte fra forlagene, men findes enten på bibliotekerne eller i antikvariaterne som: Bogtorvet.net
, Findbogen.dk
, Antikvarisk.dk
, eller Antikvariat.net
-
15-08-06, 18:02 #4
OVERGANGSALDEREN
Myter og virkelighed
af Rolf Plesner
*** Et forbehold er tilrådeligt netop her, da bogen er skrevet oprindeligt i 1980 samt revideret i 1988... for 8 år siden. Derfor bør denne bog næppe udgøre den eneste kilde til viden om hormonbehandling i forbindelse med klimakteriet. Frem for alt bør denne bog ikke benyttes som et enestående grundlag for en evt. beslutning om at søge eller ikke søge en behandling med hormontilskud.
Oprindeligt indsendt af Rolf Plesner
Velkommen i Biblioteket på vores hjemmeside. Mange af titler vi omtaler, er udsolgte fra forlagene, men findes enten på bibliotekerne eller i antikvariaterne som: Bogtorvet.net
, Findbogen.dk
, Antikvarisk.dk
, eller Antikvariat.net
Besvar med citat

Bookmarks