Viser resultater 1 til 30 af 65
Threaded View
-
22-07-06, 15:38 #3
Hej Anina
Jeg har gået og funderet og hvorfor den jævne borger uden formue stemmer borgerligt.
Hver gang jeg tænker på det, dukker tanker op omkring selvudviklingsboomet i det moderne samfund.
I dag er det næsten umuligt at proffilere sig, ved at at være god til noget som helst. Hvis man på arbejdspladesen siger til mester " Nu har jeg været her i 15 år. Mit arbejde kører derudaf på rutinen og sådan har jeg tænkt mig, det skulle blive ved". Jeg tror ikke at der bliver nogen lønforhøjelse til den person. Nej man skal være konstant omstillingsparrat og villig til at selverkendese og sige, at måske er det jeg laver ikke godt nok og jeg vil arbejde videre på at forbedre produktet. Ikke nok med at forbedre produktet, jeg vil også forbedre mig selv og udvikle mine tanker og min selvindsigt samt deltage i selvudviklingskurser. Måske en sådan udtalelelse vil give noget i lønposen?
Selvudviklingskurser har jo egentlig udspring i, at fortælle at det man er, eller det man gør eller ved, ikke er godt nok. det kan altid gøres bedre og mere effektivt.
Jeg er ikke mod selvudvikling, men mod det pres som hviler på det enkelte menneske, som arbejder pligtopfyldende på deres rutiner. Presset hviler nok især på vores egen generation af mennesker der er opvokset med at profilere sig selv via egen formåen og ikke via teams og grupper.
Tilbage til hvorfor mennesker stemmer borgerligt, så tænker jeg, det peger mod usikre moderne mennesker, der har været på selvudviklingskurser udarbejdet af kommercielle interressenter. Jeg mener at man via selvudvikling kan manipulere pligtopfyldende mennesker til at tro så meget på forandringstanken/modernitetsbølgen, at de helt glemmer sig selv og deres "plads" i samfundet. Egne normer og værdier bliver draget til diskussion ikke blot hos arbejdgiveren, men også hos det enkelte individ. det enkelte individ bliver selvktitisk og usikker på egne vurderinger og formåen.
Selvudviklingsbølgen har formentlig sit udspring i freudianske tankegang der lægger vægt på at få insigt i egne mangler og færdigheder, og dels udspringer den fra ideologien om, at den største samfundsopgave, er at vi som mennesker kan begå os i den altomfattende økonomiske konkurence.
Nu bliver jeg grov, men alt den snak om selvudvikling, KAN have det formål at manipulere vores hjerner til at tvivle på os selv og vores kunnen. Vorers kunnen, vores normer og vores værdier kan drages til diskussion. Vi har ikke noget " sikkert" at klamre os til, vi er pressede personer, og vi er usikre på vores egen formåen. Vi rider med på selvudviklingens modernitetsbølge og stemmer borgerligt.
Vi er liberalistiske i tankegang, og den liberalistiske tankegang kan have sit udspring i selvudviklingstanken, selvinsigt på en og samme tid som ens " Selv, "jeg er min egen lykkesmed" bliver gennemhullet af tvivl og usikkerhed af ens egen formåen.
Selvudvikling er et paradoks, der dels sender signaler om at være noget i kraft af ens egen formåen på en og samme tid som den også sender signaler omkring jantelovens paragraffer.
Dette et mit bud lige pt, min forforståelese af dette problem. Måske bliver det til noget helt andet, hvis jeg er forandringsparat, så bliver disse tanker til forforståelser hvoraf opstår nye for forforståelser osv. Denne metode at arbejde med problemstillinger hedder hermeneutik, og er i lanceret af en Herre der hedder Gadamer. Den oprindelige hermeneutiske tanke er meget gammel ( kan ikke huske hvor gammel) Forandringstanken er ikke ny, men bliver genopfrisket og omformuleret, alt efter hvilke hensigter og formål tankerne må have på det givne tidspunkt.e en helt anden?????????
Jeg er ikke mod selvudvikling, men må nok indrømme, at jeg til tider sidder og tænker på hvad jeg skal sige, for at klare mig bedst i samfundet. Jeg har været så heldig at lære og kommunikere på et plan, som tillader at gøre brug af " ikke så pæne" metoder. Hvis man i dagens Danmark åbent erkender i en samtale vedrørende job og penge, at være modstander af selvudviklingstanken, er det samme som at grave sin egen grav, og så naiv er jeg ikke.
SELVudvilingstanken kan, hvis den falder i liberalismens jord, udvikles så den bliver til SELVdestruerende og manipulerende.
Vi skal passe på, for lige pludselig står vi i "liberalisme til halsen", uden at ville det. Vi vil jo bare gøre vores bedste i det samfund og den globaliserede verden, som vi er født ind i.
Nu skal jeg slutte, da jeg har svært ved at finde de rigtige ord, men det kunne være sjovt hvis i andre vil komme med et bud på hvorfor i tror at mennesker " saver den gren over, de selv sidder på".
Disse tanker kan vække harme hos mange mennesker, men jeg vover alligevel at formulere mig.
God weekend til alle
Knus Bea

Besvar med citat

Bookmarks