Citer Oprindeligt indsendt af spera
Kære Anina, Biddi, Barbara og Anne.

Mange tak for Jeres svar. Det er dejligt at få så gode og seriøse svar.
Jeg er ikke principielt imod hormonbehandling, slet ikke. Hvis jeg får det som Anne, ville jeg ikke tøve. - Jeg er blot imod den holdning, der betragter overgangsalderen som en mangelsygdom, i stedet for at betragte den som (endnu) et udslag af den fantastiske og fleksible kvindekrop. Det er det jeg mener med, at menopausen må være godt for et eller andet...jeg læste for en tid siden om to forskere, som undrede sig over, at mennesket var det eneste pattedyr, hvor kvindens krop omstillede sig til ufrugtbarhed midt i livet. De havde en teori om, at naturen havde udviklet kvinder til denne "anden" periode, fordi der er brug for værdifulde bedstemødre, som ikke længere skal belaste kroppen med børnefødsler, men kan leve længere og være stærk for de unge, fødende "hunner" og børnene. Kort sagt, naturen har udviklet os til ældre, stærke, vise kvinder, som er helt nødvendige for slægtens opretholdelse (for ellers havde naturen ikke udviklet denne evne hos kvinden).
Det er en spændende teori synes jeg, og i al fald noget ganske mere spændende, end at overgangsalderen er en sygdom.
Jeg håber og tror på en dejlig ny livsperiode på den anden side. Derfor er jeg også glad for at høre fra Jer, der er kommet godt igennem.
Venlig hilsen Spera, som bor på Sjælland
Kære Spera

Jeg kan kun tilslutte mig det du skriver om overgangsalderen.

Jeg tager heller ikke hormoner, selv om jeg til tider tænker, at jeg måske vil have gavn af dem. Jeg mener overgangsalderen for mit vedkommende giver sig til kende som hedeture og en uligevægtig psyke.

Gid at alle vi overganssild må støtte hinanden. jeg er overbevist om at sammenhold og videregivelse af vores erfaringer er af største betydning for vores velbefindende.

Skønt at du er blandt os nu!

Knus Bea