Viser resultater 1 til 4 af 4
-
18-12-05, 00:37 #1
Flere år gamle æbler? Yes!!
Jeg har nu altid vidst, at hvis det er et importeret æble jeg skal have - skal det først skrubbes under lunkent vand med en børste, for at fjerne det voks-indkapslede lag af svampemiddel. Det er dog noget jeg "kun" har hørt om. Nu kan jeg også læse om det, og Aftonbladet er ikke det eneste men seneste medie, der bringer denne, flere år gammel "nyhed" frem igen...
Mmmums.... siger jeg bare.... og det siger jeg også hver gang jeg ser et æble, oftest udenlandsk - som begynder at rådne inde fra kernehuset.... så er det højst sandsynligt et mindst et år gammelt æble.
Oprindeligt indsendt af Aftonbladet d. 18. december 2005
Vi er mange bedstemødre her. Vi må prøve stille og roligt, gerne uden at være "politiske" - at øve en indflydelse på vores børn, så vores børnebørn kun får frugt (og anden mad) fra sikre kilder... meget gerne økologiske. Fordi til trods for den højere pris for økologiske varer - har vi/de ikke råd til at lade være...."Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright
-
18-12-05, 00:47 #2
Hmm.... jeg kom lige i tanker om, at det ikke kun er frugt og grønt fra verdens fjerne egne - som man søger konserveret ved kemisk og/eller radiologisk "beskyttelse"....
Jeg havde engang en pose hollandske radiser liggende på hylden i svaleskabet i...... 13 måneder!! Uden at de så en dag ældre ud end da de var købt.... og senere smidt ud. Dette satte i hvert fald et punktum for mine indkøb af hollandske grøntsager og jeg er vendt tilbage til denne "gammeldags" tradition, hvor man spiser sæsongrønt på "naturidentiske" årstider.
O.K. så får jeg ikke grøn salat i vinertide. Til gengæld får jeg masser af fintsnittet og citronmarineret hvidkål med gullerødder, vinteræbler og lignende i stedet.... Smager faktisk vidunderligt og med karakter langt ud over de vandige, i "utide" importerede grønt fra fjerne egne eller de hollandske drivhuse med den "tidsløse" høst."Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright
-
03-01-06, 19:03 #3
Hmm.... og vores allesammens Politiken.dk, andre blade samt DR og TV2 bringer endnu en nyhed om de skønne æbler.... svampegiftbadet + voksbehandling er ikke længere den "bedste" måde at bevare æblerne smukke for eftertiden.... Smartfresh er vejen frem.... mmmums

På: http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2006/01/03/151650.htm kan man læse artikel om de evige æbler: Æblestrid til EU og ind i teksten er der indflettet en "afstemning" under betegnelsen "Din mening". Spørgsmålet lyder således: Vil du fremover undgå at købe udenlandske æbler?
Oprindeligt indsendt af Politiken.dk
Hmm.... jeg må indrømme, at det er efterhånden mange år siden, at jeg har handlet udenlandske æbler til andet end en æblekage i ny og næ samt et par Granny Schmidt til Waldorf Salaten hver gang menuen står på en gammeldags oksesteg og Hasselbach kartofler.... og det er jo ikke så tit. Højst et par gange om året, hvis man altså ikke vil vokse i bredden helt uhæmmet..... i denne størrelsesorden kan selv Smartfresh ikke ødelægge arveanlæggene eller.....kan det?"Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright
-
03-01-06, 22:27 #4
Mine runkede æbler fra haven
Jeg havde læst det med SmartFresh - hyggeligt. Men det passer med det med at jeg har haft poser med æbler liggende en hel vinter næsten i sommerhuset - og de ser helt flotte ud når man kommer! Dem fra æbletræet i haven, de smager godt - men er runkne!
(Måske skulle man selv få lidt Smartfresh gas i ansigtet!)
Jeg siger som i Riget: "det er uhyggeligt"!
Lad være med at købe dem - de udenlandske æbler, så hellere undvære om vinteren. Knus Fleur
Besvar med citat

Bookmarks