Franco Zeffirelli slås til ridder

Instruktøren Franco Zeffirelli bliver i dag (d. 24.nov.2004) den første italiener, der hædres med et britisk ridderslag. Det sker ved en ceremoni på den britiske ambassade i Rom i aften.
Den 81-årige filmskaber er overvældet over æren, men har svært ved at forstå, hvorfor Dronning Elizabeth har forbigået så mange af hans kendte landsmænd. »Jeg er dybt beæret og meget rørt, men jeg begriber ikke, hvorfor jeg er den første italiener, hendes majestæt hædrer på denne måde«, siger han.
Forklaringen kan ligge i Zeffirellis arbejde. Han har for eksempel instrueret britiske skuespillerinder som Elizabeth Taylor, Joan Plowright og Judi Dench - de to sidstnævnte i »Tea with Mussolini« fra 1999.
Blandt hans øvrige film er »Trold kan tæmmes«, »Broder sol, søster måne«, »Jesus af Nazareth« og »Hamlet«. Den operabegejstrede instruktør har senest skabt »Callas Forever« om sopranen Maria Callas, som var hans nære veninde.
Zeffirelli er medlem af premierminister Silvio Berlusconis parti Forza Italia og kendt som ærkekonservativ.
Ridderslaget betyder ikke, at filmskaberen fremover kan kalde sig Sir Franco. Det er forbeholdt britiske statsborgere.