Debat: Overgangsalderen
Dato: 15. februar 2000
Fra: Pia
Overskrift: Min mors voldsomme gener i overgangsalderen

Jeg skriver på vegne af min mor, som har meget voldsomme gener her i sin overgangsalder. Hun er 54 år, og har haft gener de sidste 3-4 år. Hun har prøvet flere forskellige hormonplastre og -piller for hedeture, men får store problemer med blødningsforstyrrelser i forbindelse med behandlingen.

Grundet bivirkninger har hun nu stoppet hormonbehandlingen. Hendes hedeture er meget voldsomme og hyppige. Hun har ture med fra ½ times mellemrum og til 1½ times mellemrum - døgnet rundt. Det betyder, at hun sover meget dårligt om natten. Dette har nu stået på i ½ år, hvor hun har været udenfor behandling.

Jeg har lovet hende at skrive her (hun har ikke selv adgang til computer) og spørge, om I selv, eller bekendte, har (haft) så voldsomme hedeture og i hvor lang tid? Min mor er selvfølgelig også interesseret i at høre om jeres erfaringer med anden behandling, når gængs hormonbehandling har for store bivirkninger.

Min mor hilser og siger på forhånd tak for hjælpen - hun er ved at være desperat!

Hilsen Pia

Debat: Overgangsalderen
Dato: 19. februar 2000
Fra: Anonym
Overskrift: SV: Min mors voldsomme gener i overgangsalderen

Jeg har følgende råd/erfaringer til din mor, da jeg har gået igennem nøjagtig det samme.

For det første: de voldsomme hedeture nu er pga. ophør med hormonerne - kroppen er vænnet til den store dosis, og forandringen medfører voldsomme hedeture. Disse aftager efter højst et halvt år, hvorefter niveauet bliver mere tåleligt.

Til afhjælpning har jeg haft nogen glæde af midlet Catapresan, der ikke er et hormon, men et lægemiddel til behandling af blodtrykket. Dette nedsætter hyppighed og intensitet af svedeture. Derimod har naturlægemidlerne ikke hjulpet mig.

Et andet råd er at lade være med at drikke te- kaffe- alkohol om aftenen, fordi det forøger svedeturene. Drik kun vand eller tynd saft efter aftensmaden.

Alle ovennævnte ting har hjulpet mig til en mere tålelig tilværelse, selv om jeg nu har gener på 8. år.

Hilsen fra Løven.

Bemærk: Dette emne er gendannet (forklares her)