Knuder i systemet
Af Pia Thomsen

Sideantal: 252
Indbinding: Indbundet
Forlag: Lademann
Udgivet: 08-05-2002
Udgave: 1
Udgave/oplag: 1. udgave, 1. oplag
Serie: Virkelighedens verden
ISBN 13: 9788715104817
http://www.williamdam.dk/skoenlitter...284148_da.html

Om bogen: "Knuder i systemet" er en direkte skånselsløs beretning om en patients møde med det danske sygehusvæsen, som vi engang var så stolte af. Pia Thomsen fortæller ærligt og ligetil om de rystende oplevelser, hun har haft som patient på et dansk hospital. Hun skildrer, hvordan hun blev betragtet som en besværlig patient, når hun klagede over forkert information eller fejlbehandling. Vi får også et indblik i de følelsesmæssige rutscheture, der tog hårdt på Pia - men sandelig også på hendes mand og børn. Pias sygdom blev en kamp mod et stift sundhedssystem, som igen og igen begår fejl.

Forfatteren fortæller i en personlig beretning om sit sygdomsforløb da hun får konstateret brystkræft og skal have brystet fjernet. Mødet med det danske sygehusvæsen ender i klager over forkert information og fejlbehandling"
Kilde: Gyldendal.dk

En blogger på nettet - Solsikkenssang.wordpress.com beskriver bogen med disse ord:

Et langt og forfærdeligt mareridt begynder, da Pia Thomsen får at vide, at de knuder, hun har i sit ene bryst, er ondartede. Diagnosen brystkræft er chokerende og barsk for alle kvinder. Hvad der imidlertid skal komme til at ryste Pia lige så meget som selve sygdommen, er den behandling, hun får i det danske sundhedsvæsen. Pia får at vide, at brystet skal fjernes. Hendes tillid til læger og sygeplejersker på danske hospitaler svinder herefter hurtigt ind i takt med, at hun gang på gang ikke kan få ordentlig information om sygdommen og om den behandling hun skal igennem.
Knuder i systemet er en direkte og skånselsløs beretning om en patients møde med det danske sygehusvæden, som vi engang var så stolte af. Pia fortæller ærligt og ligetil om de rystende oplevelser, hun har haft som patient på et dansk hospital. Hun skildre, hvordan hun blev betragtet som en besværlig patient, når hun klagede over forkert information og eller fejlbehandling. Vi får også et indblik i de følelsesmæssige rutscheture, der tog hårdt på Pia – men sandelig også hendes mand og børn. Pias sygdom blev en kamp mod et stift sundhedssystem, som igen og igen begår fejl. Som Pia siger i dag: ” Det var en periode så smertefuld, at jeg stadig ikke fatter det”.

Pia Thomsen selv skriver i Forordet til sin bog:

Denne bog er skrevet, fordi jeg fik kræft. Bogen er blevet til på baggrund af utallige notater, som jeg skrev for at fastholde noget af den information, jeg fik, når det blev for slemt eller for meget. Eller bare for at huske. Jeg skrev for at komme af med vrede og frygt. Sorg og smerte. Diagnosen, behandlingen, ja, hele forløbet var en stor belastning både fysisk og psykisk. Ikke alene for mig, men også for min familie.

Jeg skrev for at vende det hele èn gang til. Jeg var så at sige ikke færdig med alt, hvad der var sket. Jeg valgte at gøre det ved at samle alle notaterne i denne bog. I håb om at få det ud af mit system. Jeg har også skrevet bogen for mine børn, Ditte og Tobias. For at fortælle dem, hvad jeg oplevede. For at de, når de bliver lidt større, kan læse, hvad det var, de var udsat for på grund af min sygdom. Noget, som de ikke helt forstod.

Jeg har også skrevet for personale og ansvarshavende i hospitalsvæsenet. For at fortælle om mine oplevelser med det sundhedssystem, som engang blev regnet for et af de bedste i verden. Jeg har skrevet bogen til dem, jeg var så afhængig af. For at vise dem deres egen verden set fra min synsvinkel.

I denne bog fortæller jeg om mine oplevelser ved det at få kræft, at være patient, om de beslutninger, jeg skulle træffe, hvad der skete, og som det var. Det er en syg(e)historie. Så er du forberedt.

Det er en interessant tanke om "tingene" er blevet bedre (2009), værre eller som de var i 2002, da bogen var udgivet første gang. Bogen er udsolgt, men kan lånes på biblioteker eller købes brugt hos antikvarboghandlere.