Sundt fedt & dræberfedt - denne gang om kokosolie.

Til min store forbløffelse oplever jeg, at trods tidens tand og talrige erfaringer og forskning - frarådes kokosolie fortsat, som værende "dræberfedt"..... Fordomme er sejlivede, selv om der foreligger så meget materiale, der netop taler for at bruge kokosolie, hvis man vel at mærke ønsker at fastholde og fremme sit kardiovaskulære helbred inkl. styr på kolesterol samt - holde vægten nede.... plus en hel del andre helbredsmæssige fordele kokosolie byder de syge og de raske forbrugere... At kokosolien er næst efter modermælk, naturens rigeste kilde på laurinsyre... gør min tillid til den, i hvert fald, ikke mindre.....

Det er ikke til at overkomme, at skrive her en hel afhandling, for at berolige de misledte eller de frygtsomme. Jeg vil derfor nøjes med at henvise til et par enkle kilder samt sammenfatte den information, hvorpå min egen overbevisning om kokosoliens velgørende effekt på helbredet bygger + ganske almindelige, historiske facts, jeg gerne gentager efter f.eks. Effektiv Naturhelbredelse Bind 2 (fra Mayday-info/PDF) Erik Kirchheiner: "kokosolie blev bandlyst, officielt fordi det var mættet og derfor farligr, reelt fordi det udgjorde en konkurrence overfor det amerikanske jordnøddemarked. Ingen stillede det spørgsmål, hvorfor de fleste befolkninger, der dagligt spiser kokos og kokosolie, faktisk har lav hjertedødelighed. Ingen vidste dengang - og kun få vidste det senere, at kokos er et af de levnedsmidler, der har det højeste indhold af selén. Ja, og hvad gør selen, kan du læse om her.

I overskriften har jeg citeret titlen "Sundt fedt & dræberfedt" skrevet af Hugo Erasmus og denne bog kommer snart her omtalt i kategorien Gode bøger - helbred og.....sygdom her på vores Bibliotek, men lige her, i dette indlæg vil jeg kun citere en kort passage fra bogen, hvor Udo Erasmus beskriver "Tropiske fedstoffer", herunder kokosolie historisk. Man bør dog tage til efterretning, at Udo Erasmus har udgivet denne bog første gang i 1987 og derfor kan det ske, at de seneste efterretninger om bl.a. kokosoliens velgørende virkning på helbredet - er ikke opdaterede. Alligevel anbefales denne bog til enhver, der gerne vil finde god oplysning og vejledning til at undgå tidens kolesterol og statin-fælde med henblik på en forebyggelse gennem tilpasning af kosten i hverdagen.