Sammen med sin mand ejer Hanne en håndværkerbiks med 20-22 ansatte. Hun er flittig og arbejder som en hest i forretningen som økonomiansvarlig og personalechef. Hanne er 55 år gammel og har 3 børn - to døtre og en søn. De voksne børn er alle gift og Hanne har tre børnebørn.

Ingen af Hannes børn har en uddannelse. De er lige så flittige som deres forældre, men vil helst ikke ind i virksomheden eller på skolebænken. Og der kan ikke være tale om, at de nærer selv det mindste ønske om at overtage firmaet når forældrene vil/kan ikke mere. Det ligger allerede nu fast, at firmaet skal sælges når den tid kommer.

Døtrene er beskæftigede henholdsvis i en børnehave som pædagogmedhjælper og i en butik, som ekspedient. Sønnen arbejder som lagerforvalter i en trælast.

Den ældste datter har et multihandicappet barn, der er født med en hjerneskade og passes hjemme nu, men senere skal ind i et bofælleskab når alderen bliver til det. Indtil dette sker - bliver barnet genoptrænet hjemme hver dag af fysioterapeuter (?) på tilkald og to gange ugentlig bliver barnet tillige afhentet med sygetransport og kørt til taletræning. Forældrene siger selv, at de kan ikke klage over de kommunale tilbud til drengen og over hjemmehjælpen.

Alle i denne familie slider med ordblindhed i varierende grad og sønnens ældste dreng er tillige multiallergisk og familien modtager div. tilskud til den daglige tilværelse, så knægten kan leve så normal en tilværelse som muligt.

Både døtrene og svigerdatteren har hævet etårig barselsorlov i alt 6 gange. Alle disse voksne børn og svigerbørn har været på arbejdsløshedsunderstøttelse i adskillige perioder. To af svigerbørn-familier modtager boligsikring og alle modtager det børnetislkud, de har ret til.

Børnene går i daginstittutioner og skole, skoletandlæge m.v. Familierne har behov for at besøge deres praktiserende læge rimelig ofte.... en gang om måneden eller to.

Kort sagt - ganske almindelige danske børnefamilier. Altså lige bortset fra bedsteforældrene, som er selvstændige erhvervsdrivende.

Det er en familie med et stort sammenhold på tværs af generationer, selv om de voksne børn krydser anderledes ved valg til Folketing og Kommunerne. Det vil ikke følge forældrene og stemme på Venstre. Den unge generation stemmer DF og "sådan bliver det".

Og i går har jeg mødt Hanne i City 2 og så inviterede hun mig på en kop kaffe. Hanne inviterer. Jeg betaler for os begge. Det er en fast "rutine". Men i går var Hanne så glædesstrålende, at hun glemte, at hun plejer glemme sit betalingskort derhjemme og betalte for os begge straks ved bestilling i caffèen.

Selvfølgelig spurgte jeg, hvad der var sket, der var så fornøjeligt, siden hun stråler som en sol.... Hanne svarede at hun var til et meget fornøjeligt møde i sin vælgerforening for nogen tid siden, at hun havde tegnet et sponsorat for tænketanken CEPOS og at det var dejligt at kunne gøre noget godt for sit samfund. Hun ville gerne vise mig certifikatet. Og så gjorde hun det:
CEPOS

SPONSORAT

Det bekræftes hermed, at

for perioden ________________________________________________

har tegnet et personligt sponsorat til Center for Politiske Studier (CEPOS).

Med et personligt sponsorat tilkendegives en støtte til CEPOS ønske
om at påvirke og engagere alle, der gør sig tanker om fremtiden,
og som mener, at ansvaret for det gode liv først og fremmest er vores eget.

CEPOS går ind for fri konkurrence og frie markeder.
CEPOS ønsker at mindske statens rolle i samfundet og dermed øge det
private initiativ. CEPOS mener, at personlig frihed er forudsætningen
for et rigt og meningsfyldt liv.

København, den _____________

Martin Ågerup
Direktør
Hun vidste ikke rigtigt, hvad hun skulle svare, da jeg spurgte hende hvad "denne" CEPOS gik ud på. Hvad arbejder CEPOS med og hvad/hvem arbejder CEPOS for. Hun mente, at det var "noget politisk noget", som hun fik anbefalet af en anden ved sidste møde i Venstres vælgeforening. Det var noget med et foredrag, der blev afholdt på et tidspunkt, hvor en kommunal politiker for Venstre havde talt varmt og længe om et frit samfund og den personlige frihed samt fortalte de tilhørende, at "man" kunne tegne et sponsorat til CEPOS, hvis man ville og at dette kom afgjort alle selvstændigt tænkende mennesker til gode. At verden også blev bedre at leve i, som følge af bl.a. CEPOS` aktiviteter - det var der ikke noget som helst tvivl om... Og derfor, som den tro partisoldat Hanne er, og som resultat af den hyggelige snak om emnet de fremmødte fik efter at mødets dagsorden var overstået - besluttede Hanne sig for, at også hun skulle tegne sponsorat.

Det kunne der ikke være noget galt i og "man kunne vist nok også trække beløbet fra i skat", så Hanne hostede op med et par tusinde kroner.... sagde hun i hvert fald.

Inden jeg evt. fortsætter med at kommentere overskriften og Hannes gode tiltag - kunne jeg tænke mig at "høre" om nogen har evt. kommentarer?