Jeg så på DR2 Udland et indslag om en provins i Kina, hvor Mosuo'er bor.

Mosuo'er lever matriarkalsk. "Da det er kvinderne, der viderefører slægten, så er det også dem, der bestemmer over økonomi osv." (Citeret frit efter hukommelse fra DR2, Udland den 13. juni 2008 ).

Jeg har så googlet for at se, om jeg lige kunne finde lidt mere om disse Mosuo'er, men i første omgang er det noget spartansk (det kræver lidt mere tid). Her er en smagsprøve fra nettet:

Mousofolket lever matriarkaliskt, alla ägodelar arvs av den kvinnliga delen av familjen.

Traditionellt sätt så stod kvinnorna för försörjningen av familjen.

Man praktiserar att mannen besöker kvinnorna på nätterna men bor med sin mormor, mor och systrar. Det resulterar i att många barn inte vet vem sin pappa är.

Man kan undra om inte barnen lider av detta, men enligt de själva får barnen mycket kärlek både av sin biologiske mor och andra sk mödrar (mostrar & mormor) samt morbröderna, det är inte så viktigt vem som är den biologiske mamman. Enligt en studie från 1994 lever fortfarande 60% av Mousofolket på det här sättet.

Kilde: sollentunapingst.nu/Mission/internationellt.htm

Det kunne være interessant at "undersøge" lidt nærmere om, hvordan disse kvinder lever... og hvorfor de lever sådan.

Jeg vender tilbage med mere, hvis jeg kan finde mere.