En stor del af mit voksne liv har jeg kæmpet med og mod for mange kiloer. Som så mange andre har jeg i perioder tabt mig og kommet ned på en normal vægt i forhold til højde, og lige så hurtigt er den igen steget til vejrs som en elevator.

I mange år har jeg forsøgt at leve med det, så at sige acceptere at min krop altså vil være stor, uanset at min hjerne og mit sind helst ser mig som en slank til normalvægtig.

Jeg er ikke til søde sager, forstået på den måde, at jeg dog sagtens kan lide et stykke kage til kaffen. Men det spiser jeg så også kun når vi enten har gæster ( har vi sjældent, og heller ikke altid vi serverer noget særligt til kaffen når vi har ) eller hvis vi er inviteret ud.

Jeg har det ikke som andre, der ikke kan gå forbi en slikbutik eller bagerbutik. Ej heller drikker hverken jeg eller Claus øl, eller sodavand i dagligdagen. Vi drikker hovedsagligt vand, og kaffe/te uden sukker og mælk.

Det mest usunde hos os, er vores alt for ustabile og sene spisetider. Og for mit vedkommende at jeg har den dårlige vane at putte alt i munden når jeg tilberede mad. Så måske er det en forkert branche jeg har valgt Lever af at lave mad til andre. På den anden side, så er det at lave mad, noget af det jeg er allerbedst til ( ikke så meget jantelov der

Og ja, vi er så heller ikke dem der dyrker specielt meget motion, ihvertfald ikke regelmæssigt.

Som de fleste ved jeg godt hvad der er sundt og hvad der ikke er så sundt, ikke mindst pga min uddannelse inden for hotel og restauration, og mit arbejde både i restaurationskøkkender, men også i institutions køkkener på f.eks plejehjem.

Jeg ved godt at en hurtig kur ikke virker andet end nu og her. Jeg ved godt at det er en grundlæggende kostomlægning, og de dårlige vaner der skal arbejdes på at ændre. Og så kræver det selvfølgelig motivation. Den har jeg manglet i flere år. Den er ved at komme, men ikke så meget at jeg utvetydigt kan sige SÅ, NU skal det være. Ikke uden hjælp ihvertfald.

Og her er det så at jeg prøver noget alternativt som jeg ikke har prøvet før, nemlig hypnoterapi. Jeg har bestilt tid den 13/3 og ja, så er jeg meget spændt på, dels hvad det går ud på, og hvordan jeg reagerer på det. Det er så vidt jeg har forstået ikke dyb hypnose, men alligevel en eller anden teknik der forhåbentlig kan gå ind og påvirke positivt på min underbevidsthed, så jeg måske får nogle redskaber til at bekæmpe de vaner som jeg godt ved er uhensigtsmæssige og forkerte. Jeg ved jo ikke om det er noget fra min, ellers i øvrigt trygge barndom, som jeg ubevidst forsøger at undertrykke eller protestere i mod.

Så når jeg har fået min første behandling den 13/3 så vender jeg tilbage med hvad det gik ud på, og om det er noget jeg føler kan bruges til noget konstruktivt og effektivt. Ved i øvrigt ikke om en behandling er nok, eller der skal mere til. Ofte kan man nok ikke udlede noget, ud fra et enkelt forsøg.

Ud over at være alt for overvægtig, ja så er jeg, ihvertflad endnu, rimeligt sund og rask, med normalt blodtryk, normalt kolesteroltal, normalt blodsukker etc etc. Men jeg kan naturligvis mærke det på i sær mine knæ, at overvægten tynger. Og jeg ved også godt, at selvom jeg er rimeligt sund og rask nu, så er det ikke sikkert at jeg er det om et år eller 5, hvis jeg ikke får gjort noget ved vægtproblemet.

Så 2008 håber jeg på, kan blive året hvor det skal lykkes, ikke kun at smide kiloerne, men osgå at holde vægten når den engang er kommet ned.

Kærlig hilsen
Carmen