Viser resultater 1 til 12 af 12
Threaded View
-
24-02-08, 12:18 #1
Skal vi roses eller revses?
Skrevet af admin: Jeg har en del af de slettede tråde liggende på det gamle forum. Disse vil jeg overføre ved at poste dem her i samme rækkefølge, de var postet dengang... Det vil tage hundrede år, men jeg gør det alligevel mellem 1-4 tråde hver dag fremover og indtil de alle er her, gældende til den dato vi flyttede forum.
Det er selvfølgelig "tilladt" at kommentere, selv om det er gamle tråde.....
Skrevet af Anina: Lør Maj 19, 2007 18:13
Hvad er der galt i at rose èn, man mener fortjener ros?Kritik (af græsk kritiké, bedømmelse, egentlig kritiké techne, kunsten at bedømme) er en bedømmelse eller undersøgelse af nogen eller noget.
Eftersom kritikerens personlighed altid sætter sig præg på kritikken skelner man ofte mellem objektiv og subjektiv kritik, hvor man det første mener en kritik, søger at gennemføre strengt saglige synspunkter og støtter sig til en systematisk opfattelse af hele det emne, som det kritiserede tilhører.
Tendentiøs kaldes en kritik, som fremfører en forudfattet mening og ser genstanden for kritiken fra f.eks. et konfessionelt eller politisk synspunkt. Negativ kritik opholder sig udelukkende ved det fejlagtige og forkastelige, mens den positive kritik søger at belyse sig emne alsidigt eller opholder sig ved det rigtige og prisværdige. I almindelig sprogbrug betragtes kritik ofte som negativ kritik.
Hvordan kan man forholde sig til èn, der selv er er mægtig god til at rose andre, men kan ikke tåle selv at modtage ros?
Hvad er der "galt" i at blive rost og hvorfor er det pludselig i orden, når det er andre der skal roses?
Ude i det virkelige liv foretrækker jeg dog mere selv at rose, fremfor at modtage ros... I mit tilfælde dog er denne "konstruktion" et resultat af en syg opvækst og en endnu mere syg prægning - jeg har meget svært ved at forestille mig - at også andre har været udsat for lige præcis tilsvarende - og derfor kunne jeg godt tænke mig at komme tættere på en anden og bedre forklaring på - hvorfor det generelt er så meget nemmere for de fleste at rose end selv at blive rost...
Alle kan altid sende en kommentar til os, ved at klikke HER!

Besvar med citat

Bookmarks