Jeg vil hermed forsøge at beskrive i ord og ikke mindst fotos om mine oplevelser tæt på de vilde dyr, som det stadigt er muligt at observere i deres rette natur, de storslåede savanner og tætte bush-områder, som sørgeligt nok indskrænkes dag for dag, pga. menneskets grådighed på magt, mammon og ubændig lyst til at opfatte sig selv som egenrådige på denne Jord.

Lad mig tage dig med til MAD (My African Dream)…. Langt væk fra storbyens larm, en lille plet på verdenskortet, hvor man stadig kan opleve en storslået natur, vild og utæmmet. Lad os gå i elefanternes fodspor.

Men alt har en begyndelse og det har denne fortælling også. Jeg vil begynde med at placere MAD på verdenskortet….

Længere væk end Sydafrica, kan man næsten ikke komme. 19 timers flyvning fra Danmark til Johannesburg, denne kæmpe by, med over 5 millioner indbyggere, verdens mest rå by, med en kriminalitet og fattigdom som er ubeskrivelig, hvor apartheid stadig trives i bedste velgående, hvor aids er en del af hverdagen, og ikke bare er noget man hører om i medierne. Puha, lad os komme videre, væk, væk. Hop med mig på jeepen. 6 timers kørsel venter forude ad bjergveje der fører os gennem udløbere af Drakensbjergene, til Krüger national Park og MAD.

Krüger national Park ser ikke ud af meget på et kort, men på det Afrikanske kontinent er afstandene store. Krüger parken er på størrelse med Jylland. I parken lever bl.a. omkring 12.000 elefanter, 2.000 løver og 1.000 leoparder. Med nu åbne grænser for dyrene ind til nabolandene Mozambiques Coutada park og Zimbabwes Gonarezhou park er der skabt. The Greater Limpopo Transfrontier Park på i alt 35.000 kvadratkilometer. Til sammenligning er Danmarks areal på 44.000 kvadratkilometer

Det sorte område på kort nr. 2 er Krüger national Park.

Fortsættelse følger