Jeg fandt linket til denne hjemmeside/artiklen over i Norge og har forsøgt, efter bedste evne at oversætte det hele til dansk: https://www.overgangsalderen.dk/foru...ead.php?t=9298 ("Lad dig ikke snyde af slankemyterne")

Samtidigt - ud fra hvad jeg ellers så på netop denne hjemmeside - kan jeg se, at selv om den ikke er non-profit - er den ganske god til at finde ret gode info om interessante emner frem. Kan godt anbefales....
- For at gå ned i vægt må du forbruge mere energi end du indtager gennem mad og drikke. Det er regel nr. 1, siger ernæringsfysiologen Cathrine Borchsenius hos Din Kost på Mozon.no.
Lige dette VED jeg ikke passer altid, men til gengæld ved jeg at uanset om man taber i vægt - eller ikke gør - vil det ALTID forbedre ens velbefindende under alle omstændigheder, når man holder en mere stram regime omkring hvad man putter i munden dagen lang.

Derfor!

Selv om jeg godt kan finde på at nyde en fin dessert eller bagværk - har jeg for 3 uger siden besluttet mig for ikke længere at spise noget der er fremstillet på hvidt mel (med undtagelse af durum = af en eller anden mystisk grund giver durum mig ikke fordøjelsesproblemer, forudsat at det pågældende bagværk er langtidshævet og med ingen eller minimum af gær); sukker i alle afskygninger (også LIGHT-ting, jeg VED trigger insulinet i kroppen præcis som ægte sukker gør); smør (hvilket jeg aldrig har spist med skeer, men alligevel godt kunne lide på et godt brød).

Sammenfattende vil jeg erklære at hurtige kulhydrater som hvedemel og sukker i enhver form samt animalsk fedt er fremover og for evig tid bandlyste fra min daglig kost!

Den eneste undtagelse vil herefter være, at denne beslutning helt frivilligt vil suspenderes hver gang jeg er ude på besøg eller bare i byen med andre - hvilket ikke kommer til at veje stort, da jeg ikke er overdrevent selskabelig, mest af tidsnød eller andre ting jeg hellere bruger tiden på, såsom at sidde her, der eller andre steder på Nettet eller i sofaen med en god bog, jeg senere gerne kommenterer og funderer over.....

Det må så sandeligt være nok, når min vægt ellers er så trodsig at den ikke reagerer på div. angreb fra alskens diæter. Så må indførelsen af en total restriktion i forbindelse med nogle ganske få råvarer - være både nemmere at håndtere og overholde. Specielt da jeg fra jeg var ca. 24 år og til ca. 42 år - faktisk havde levet på denne måde.... og dette var den periode i mit liv, hvor jeg ingen problemer med vægten havde.

Så kom overgangsalderen og resterne af min opererede skjoldbruskkirtel gik yderligere ned i effektivitet - hvilket alt i alt medførte en total forvirring på mange punkter - og så kom ekstra kiloer på. Nu har jeg besluttet mig for, at acceptere mine kiloer - men også vide, at de sidder der af andre grunde end det jeg spiser. Den eneste mulighed for at "bevise" det har jeg ved at helt fjerne disse ting fra min kost og det er allerede startet for 3 uger siden.... og er nemmere at holde end jeg havde regnet med. Gevinsterne ved det daglige velbefindende er ikke til at tage fejl af..... jeg har det simpelt hen bedre med både fordøjelsen og min "brainfog" er betydelig mindre nu end før....

Så hvor er I alle Sylfiderne der ikke havde givet livsteng fra Jer i nogen tid? Jeg spørger bare..... råber jeg mon i skoven eller er vejret for godt til at hygge sig indendørs?