Citer Oprindeligt indsendt af B
Det er ikke underordnet for min svigerdatter, slet slet ikke. Jeg vil så gerne være farmor og ha bare lidt med mine to børnebørn at gøre, jeg har endnu aldrig fået lov til at passe dem. Mormor derimod hun må alt, endda bestemme over dem, som om de var hendes egne.

Men de er da heldigvis meget glade for os, de hænger over os når vi er på besøg, eller de er her. Men der er stor forskel hos os.

Du er ikke den eneste Farmor der oplever dette !

Faktisk tror jeg det er ret almindeligt - for en datter står i en vis forstand nærmere hendes egen mor.

Noget andet er så, at når man oplever dette - så er der kun een ting at gøre og det er at tage det med godt humør .

Personligt er det helt OK med mig, at min ældste søns svigermor er den fremtrædende hvad angår disse vores fælles børnebørn .

Til gengæld kan jeg så noget hun ikke kan præstere : jeg kan lære ungerne at omgåes og sidde på en hest , samt at færdes i og glædes over naturen .

Min yngste søn har endnu ikke børn - men min mellemste, min eneste datter har 4 unger, 3 drenge og en lille ny, en pige.

I min svigersøns familie er der øh.... en tilbøjelighed til at anvende pengerigeligheden på børn og børnebørn - hvilket giver pote til en vis grænse .

Men da jeg er den jeg er- og jeg har mit eget, aktive liv tager jeg hvad som tilbydes mig at samvær/børnepasning - HVIS jeg altså kan !

Desuden bor vi 2½ times togrejse fra hinanden - min datter og jeg.

Min ældste søn skal nu 3 år til Arizon på udveksling med en US- pilot der skal overtage min søns job som F-16 pilot på Skrydstrup og min søn så flyve F-16 for US .

Gad nok vide hvordan hans Svigermekanik tager dette !

Hvorom alting er i konteksten børn, børnebørn osv., så drejer det sig om at skabe sig sit eget liv også som mor, svigermor og far/mormor .

Jeg vil betakke mig at få mit liv dirigeret af min børn - og omvendt !

De ER min børn og jeg deres mor - men vi er også venner med gensidig respekt for hinanden .

Uden denne fungerer intet.

Når man oplever svigerfamilien som mere dominant / mere tilladt at passe børnebørn osv. - jamen så er det altså det valg der er taget .

Så er det op til de af os der ikke oplever præcist denne inde-i-varmen-situation-som-Bedsteforældrer at tolerer og accepterer dette - UDEN ødelæggende bebrejdelser rettet mod egne børn .

Det gode humør og det aktive liv er det mest attraktive for både egne unger og deres børn på sigt .

Tro mig - sådan forholder det sig faktisk !